Змагання з хімії "Знай і вивчай хімію"

02.02.2015 16:17

Змагання з хімії «Знай і вивчай хімію»

Мета: поглибити і розшири­ти знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно й творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; вихо­вувати почуття відповідальності, колективізму, упевненості.

 

Підготовчий етап:

1. Формування двох команд (по чотири учасники в кожній).

2. Підбір та запис фонограм до музичних запитань.

3. Попередня підготовка завдань командами:

а) назва команди;

б) ознайомлення із походженням назв хімічних елементів.

 

Хід гри

 

Ведучий 1.

Сьогодні захід не простий,

А всім відомий, звичний.

Я пропоную провести

Турнірний бій хімічний.

 

Отож, озброюйтесь знаннями,

Згадайте всі закони.

Я сподіваюся, вам вдасться

Здолать всі перепони.

 

В країну хімії! Вперед!

Сміливо вирушаймо!

І все, що вивчили раніше,

Сьогодні пригадаймо!

 

Ведучий 2.

Розпочинаємо турнір «Я люблю хімію». До участі в грі запрошуються команди 8-А та 8-Б класів.

(Представлення команд.)

Ведучий 1. Оголошую правила гри. Правила гри

1. Гра складається із 7 раундів.

2. Кожне завдання оцінюється у 2 бали.

3. Виграє та команда, що набра­ла найбільшу кількість балів.

4. Після кожного раунду звучить музичний фрагмент. Команда, яка першою назве пісню та її виконав­ця, отримає 2 бали. Якщо названо лише пісню або лише виконавця, то зараховується 1 бал.

 

РАУНД І

Розминка

(Приймають участь обидві ко­манди.)

Хімічні загадки:

1. Я — отруйний газ зелений.

Дивні звички є у мене:

Всім задуху дарувати

І мікробів убивати.

Різнокольоровий килим

Після мене стане білим.

Родичів відомих маю:

Сіль, що миттю вибухає,

П'ять кислот, вапно... доволі.

Я живу в кухонній солі.

Чую відповідей хор,

Що моє імення...

(Хлор.)

 

2. Я — метал м'який.

Та знайте й до води не підпус­кайте:

Бо у неї опущуся, до поверхні піднімуся,

Пробіжуся і зникаю — газ довер­ху випускаю.

А ще чую звідусіль:

«Поклади у страву сіль!».

Сіль кухонну, бо із нею

Здавна ми були ріднею.

(Натрій.)

 

3.Я — в сполуках органічних

І у газах вулканічних;

Утворив найлегший газ,

Що є горючим водночас.

У небесную блакить

Зонд зі мною полетить.

Як зустрінусь з киснем, враз

Вибух — це гримучий газ.

Потекло щось? Не біда.

Це з'явилася вода.

Я — відновник добрий теж.

Може, ти мене назвеш?

(Гідроген, водень.)

 

4. Я срібляста, я рухлива,

Та, по правді, нещаслива.

З киснем стрінусь — червонію

И дуже я ніяковію.

Незлюбили мене люди:

Зло в мені вбачають всюди.

Розіллюсь — зберуть ущерть,

Бо мої пари — то смерть,

Їм я не стану докоряти,

А намагаюся допомагати:

Добру маю я натуру,

Бо міряю температуру.

(Меркурій, ртуть.)

 

Музична пауза

Ведучий 1. Наш Кактус-бенд пропонує сьогодні музичні тво­ри, в яких мова йтиме про най­поширенішу на Землі складну речо­вину. Напевно, всі ви здогадалися, що це — вода.

(Звучить фонограма пісні «.Водо­грай».)

 

РАУНД II

Мовний

Завдання для учасників. Пояс­ніть походження назв хімічних еле­ментів.

Команда 1

1-й учасник. Йод. («Йод» по­ходить від грецького «йодес», що у перекладі означає «фіалковий»: газоподібний йод утворює фіалкові пари.)

2-й учасник. Гелій. («Гелій» озна­чає «сонячний», бо походить від грецького «Геліос» — бог Сонця, Сонце.)

3-й учасник. Хром. («Хром» походить від грецького «хрома» — барва, колір. Сполуки хрому мають широку і розмаїту гаму яскравих кольорів.)

 

Команда 2

1-й учасник. Бром. («Бром» по­ходить від грецького «бромос»—зловонний, смердючий. Бром у рідкому і газоподібному станах має різкий, неприємний запах.)

2-й учасник. Магній. («Магній» походить від назви міста Магнезія, що існувало у стародавній Греції.)

3-й учасник. Осьмій. («Осьмій» походить від грецького «осьме» — запах. Газоподібна сполука О4 має неприємний запах, як у гнилої редьки)

 

Завдання для капітанів.

Нам часто доводиться читати книги, написані різними мовами. Наразі пригадаймо мову хімічних фор­мул та символів. Перекладіть на сучасну хімічну мову зашифровані рівняння реакцій:

1. Якщо на сидерит подіяти «хлібом хімії», то утвориться ре­човина, з якої виготовляють «су­хий лід». (Якщо на ферум(ІІ) кар­бонат (FеСO3) подіяти сульфат­ною кислотою (Н2SO4), то утво­риться карбонV) оксид (СО2), який у твердому стані є схожим на лід.)

2. У результаті взаємодії розчину кам'яної солі з ляпісом утвориться чилійська селітра. (У результаті взаємодії розчину натрій хлориду NaCl з розчинам аргентум нітрату АgNО3, утворюється натрій ніт­рат NaNО3.)

Завдання для команд. Підготуйте для суперників по три тлумачення одного хімічного терміна, з яких лише одне є правильним.

 

Команда 1

Бензен — це:

А високоякісний бензин, який використовують як пальне для ра­кет;

Б назва хімічної речовини;

В посудина, яка використовуєть­ся для розділення сумішей.     (Б.)

Команда 2

Ізомери — це:

А різновиди атомів хімічного елемента, що мають однаковий за­ряд ядра, але різну масу;

Б хімічні елементи, що утворю­ють найбільшу кількість сполук;

В сполуки, що мають однакову молекулярну формулу, але різну будову і властивості.                                         (В.)

 

Музична пауза

(Звучить фонограма пісні «Чер­вона рута».)

 

РАУНД III

Упізнай мене

(Кожна команда отримує зразки речовин, набір посуду та реактивів, штативи із пробірками, склянки з водою, розчини фенолфталеїну, лакмусу, сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, хлоридну кис­лоту.)

Завдання. Визначте речовини за їх фізичними та хімічними власти­востями. На виконання завдання відводиться 5 хв.

 

Команда 1

Купрум (ІІ) оксид, сірка, каль­цій оксид, натрій хлорид (дріб­нокристалічний).

Команда 2

Мідний купорос, фосфор (чер­воний), кальцій гідроксид, кальцій карбонат.

 

ГРА З ГЛЯДАЧАМИ

Головоломка «Вправи з мови»

Завдання. Виконавши матема­тичні обчислення, прочитайте на­зви хімічних елементів.

1. Магніт - т + й. (Магній.)

2. Кала - ла + назва овечого чи козячого жиру. (Калій.)

3. Мері - і + курка у множині + й. (Меркурій.)

4. Нутро («у» міняємо на «і») + носій інформації про спадковість. (Нітроген.)

5. Кальмар - мар + ціль - ль + й. (Кальцій.)

6. Кафе - ка + румба - ба. (Ферум.)

7. Чарівник або фокусник + запе­речення «антитак» + й. (Магній.)

8. Крик людини, що заблукала + струм - ст. (Аурум.)

9. Міра площі + носій інформації про спадковість + тумба - ба. (Арґентум.)

10. Відповідь на «дай» + ан­самбль з трьох осіб (літеру «о» міняємо на «й»). (Натрій.)

11. Сіль (літеру «і» міняємо на «у») + фурор - ор. (Сульфур.)

12. Скоба - с - а + дитячий голос у хорі або низький жіночий. (Ко­бальт.)

13. Станція - ція + умка - ка. (Станум.)

14. Тепла пора року - о + сім'я бджіл -р. (Літій.)

15. Інша назва церкви (літеру «а» міняємо на «о»). (Хром.)

 

Музична пауза

(Звучить фонограма української народної пісні «Несе Галя воду».)

 

РАУНД IV

Чи вірите ви, що...

Команда 1

1. ...У 1870 р. комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обгово­рювала пропозицію одного хіміка називати сполуки так, як утворювалися імена, по батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це KCl; Калій Хлоридович Оксигенов — це КСЮ3; Гідроген Хлоридович — це НС1.(Так.)

2. ...Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Вона схожа на борош­но: якщо дмухнути, то розсіюється в повітрі, як дим сигарети. (Так. Цей порошок складається із 90 % звичайної води і 10 % гідрофобної силікатної кислоти.)

3. ...95 % атмосфери Марсу ста­новить водень. (Ні, вуглекислий газ.)

 

Команда 2

1. ...Пожежу краще гасити гаря­чою водою, а не холодною. (Так, га­ряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої речовини.)

            2. ...Найдорожча речовина на Землі — це золото. (Ні, інтерфе­рон: 0,001 мкг його коштує 10 000 доларів.)

3. ...Суху волосину можна роз­тягнути на 20—30 % довжини, змочену холодною водою — на 100 %, а змочену гарячою — ще більше. (Так. Під дією води водневі та йонні зв'язки білкових молекул волосся розриваються і молекули можуть розтягуватися.)

 

Музична пауза

(Звучить фонограма пісні Ю. Ан­тонова «Море, море».)

 

РАУНД V

Хочу все знати

Завдання 1. Розшифруйте древні рукописи.

Команда 1

Проаналізуйте фрагмент із листа М. Ломоносова, де вчений уперше повідомляє світові про своє відкриття: «Все перемены, в натуре случающиеся, такого суть состояния, что сколько чего у одного тела отнимется, столько лет присовокупится к другому. Так ежели где убудет материи, то умножится в другом месте; сколько часов положит кто на бдение, столько же сну отнимет...».

Повідомте   про   це   відкриття сучасною   українською   мовою. (Закон збереження маси речовин.)

 

Команда 2

Із рукопису Івана Гельмонта (1620 р.): «..Я знайшов, що вугілля під час згоряння виділяє лісовий дух. 62 фунти дубового вугілля дають 1 фунт золи, а останній 61 фунт є необхідним для утворення лісового духу. Цей лісовий дух, невідомий до цих пір, не можна зібрати ні в яку посудину і не можна зробити видимим тілом. Я даю йому нову назву — газ».

Перекладіть цей текст сучас­ною українською хімічною мовою. (Йдеться про вуглекислий газ.)

 

Завдання 2.

Прокоментуйте відео-фрагменти.

(Відеофрагменти демонстру­ються без озвучення).

Команда 1

Горіння сірки в кисні.

Команда 2

Горіння заліза в кисні.

Музична пауза

(Звучить фонограма пісні Во­дяного із мультфільму

«Летючий корабель».)

 

РАУНД VI

SMS-повідомлення

 

Ведучий. Цю шифрограму над­силають ваші вболівальники. Спо­сіб шифрування — це СМС-пові­домлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.

CMC: 7 /2, 4 / 1, 5 / 1, 4 / 1, 9 / 4 — 5/2, 1 / 1,6/4,4/3,2/ 1,5/ 4,6/1,5/3,6/1,3/2,7/4,5/3,2/3, 8 / 4, 5 / 2, 6 / 4. (Хімія — наука про речовини.)

Коди для посилання й читання повідомлень:

 

2

А, Б, В, Г

3

Д, Е, Ж, 3

4

І, Й, К, Л

5

М, Н, О, П

6

Р, С, Т, У

7

Ф, X, Ц, Ч

8

Ш, Щ, И

9

Ь, Є, Ю, Я

 

 

 

ГРА З ГЛЯДАЧАМИ

Хімічні прислів'я

Ведучий. Пропоную загально­відомі вислови та прислів'я, запи­сані хімічною мовою.

Завдання. Перекладіть прислів'я українською мовою.

1. Слово — Аргентум, а мовчан­ня — Аурум.

2. Багато з тих пір аш два о утек­ло.

3. Перший день гість — Аурум, другий день — Аргентум, а третій день — Купрум, хоч бери сумку та їдь.

4. Ферумний характер.

5. За Купрумний фіш продався.

6. Білий, як кальцій карбонат.

7. Щоб людину пізнати, треба з нею пуд натрій хлориду з'їсти.

 

 

Музична пауза

(Звучить фонограма пісні «Коло­дец колодец».)

 

РАУНД VII

Статистичний

Ціну запитання визначає ко­манда, яка на нього відповідає. Інша команда дає свій варіант відповіді, зазначаючи, свою ціну запитання.

1. Скільки кілограмів сірки потрібно для виробництва одного вантажного автомобіля? (14 кг.)

2. Скільки літрів чистого кисню вдихає в середньому доросла лю­дина за добу? (740 л.)

3. Скільки атомів містить най­більша хімічна формула речовини, що не є полімером? (19 913.)

 

(Підбиття підсумків гри та на­городження переможців.)

 

ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ

Чи знаєте ви, що...

 

Д.І. Менделєєв першим перед­бачив, що молекули алотроп­них модифікацій Карбону мають полімерну будову. Якби Карбон утворював молекулу С2, то він був би газом. Менделєєв писав: «Здатність атомів Карбону з 'єднуватися між собою і давати складні молекули проявляється в усіх карбонових сполуках».

600-грамовий алмаз Кулінан — це одна молекула у вищій мірі ре­гулярного, майже ідеально збудо­ваного тримірного полімеру. Коли гранильник перетворює алмаз на діамант, йому необхідно подолати сили хімічного зв'язку між атома­ми Карбону.

Мінеральний полімер Карбо­ну — карбін, було синтезовано російськими та українськими вченими, зокрема В.В. Коршак, О.М. Сладковим та Ю.П. Кудрявським. Кров при контакті з карбіном не утворює згустків, тому волокна, покритті карбіном стали використовувати для виготовлен­ня штучних судин.

Алмази широко використовують у техніці. Так, автомобільному за­воду необхідно 400 тисяч каратів, тобто 500 кг діамантів на рік. Стільки ж потребує і великий інструментальний завод.

Елементи VI групи входять до складу дорогоцінних каменів. Це — діамант і смарагд. Якщо діамант утворено тільки ато­мами Карбону, то смарагд має склад 3ВеО•А12O3•68SiO2 і включає домішки матеріалів, які забарвлюють берил. Чудові зелені смарагди здавна цінувалися дорожче за алмази.

Поряд із іншими коштовними каменями зелені смарагди сяяли в гетьманській булаві Богдана Хмельницького.

 

Казка-загадка «Це був...»

Учень зібрався виконувати домашнє завдання з хімії про властивості одного елемента.

Раптом у репродукторі диктор сказав, що будуть передавати розповідь Г. Уелса про людину, яка що не забажає, усе збувається.

«От, — подумав учень, — якби зник цей елемент, то і вчити про нього не довелося б». Раптом із репродуктора донеслося: «Твої думки прийнято на відстані. Цей елемент зникає». «Гаразд, — подумав учень, — піду пити чай».

Підходить до шафи, а там немає ні склянок, ні чашок. Учень відчуває холод та вітер. Ніби ж зачинив вікно? Підходить до нього, а в шибках немає скла. Раптом він чує страшний гуркіт.

— Що це? — лякається учень. І чує голос із репродуктора:

— Елемент, який ти не хотів вивчати, зник. Руйнується земна кора, зараз зруйнується твій дім.

— Ні! — закричав учень. — Я все вивчу про цей елемент. Я знаю, що його іменем називають людей міцних, які відстоюють свої справи і думки. Цей елемент був необхідним ще для первісної людини. Цей елемент ...

— Добре, — обізвався реп­родуктор, — ми розуміємо, що твоє бажання є помилковим і поспішним, тому не будемо його виконувати.

Учень видихнув з радістю і подумав: «Не можна, щоб із Землі зникав хоч один елемент. Землю потрібно берегти, якщо ми цього не робитимемо, то буде велика біда».

Запитання. Про який хімічний елемент ішла мова?

 

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089