Змагання з хімії «Знай і вивчай хімію»
Мета: поглибити і розширити знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно й творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати почуття відповідальності, колективізму, упевненості.
Підготовчий етап:
1. Формування двох команд (по чотири учасники в кожній).
2. Підбір та запис фонограм до музичних запитань.
3. Попередня підготовка завдань командами:
а) назва команди;
б) ознайомлення із походженням назв хімічних елементів.
Хід гри
Ведучий 1.
Сьогодні захід не простий,
А всім відомий, звичний.
Я пропоную провести
Турнірний бій хімічний.
Отож, озброюйтесь знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюся, вам вдасться
Здолать всі перепони.
В країну хімії! Вперед!
Сміливо вирушаймо!
І все, що вивчили раніше,
Сьогодні пригадаймо!
Ведучий 2.
Розпочинаємо турнір «Я люблю хімію». До участі в грі запрошуються команди 8-А та 8-Б класів.
(Представлення команд.)
Ведучий 1. Оголошую правила гри. Правила гри
1. Гра складається із 7 раундів.
2. Кожне завдання оцінюється у 2 бали.
3. Виграє та команда, що набрала найбільшу кількість балів.
4. Після кожного раунду звучить музичний фрагмент. Команда, яка першою назве пісню та її виконавця, отримає 2 бали. Якщо названо лише пісню або лише виконавця, то зараховується 1 бал.
РАУНД І
Розминка
(Приймають участь обидві команди.)
Хімічні загадки:
1. Я — отруйний газ зелений.
Дивні звички є у мене:
Всім задуху дарувати
І мікробів убивати.
Різнокольоровий килим
Після мене стане білим.
Родичів відомих маю:
Сіль, що миттю вибухає,
П'ять кислот, вапно... доволі.
Я живу в кухонній солі.
Чую відповідей хор,
Що моє імення...
(Хлор.)
2. Я — метал м'який.
Та знайте й до води не підпускайте:
Бо у неї опущуся, до поверхні піднімуся,
Пробіжуся і зникаю — газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль:
«Поклади у страву сіль!».
Сіль кухонну, бо із нею
Здавна ми були ріднею.
(Натрій.)
3.Я — в сполуках органічних
І у газах вулканічних;
Утворив найлегший газ,
Що є горючим водночас.
У небесную блакить
Зонд зі мною полетить.
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух — це гримучий газ.
Потекло щось? Не біда.
Це з'явилася вода.
Я — відновник добрий теж.
Може, ти мене назвеш?
(Гідроген, водень.)
4. Я срібляста, я рухлива,
Та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь — червонію
И дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди:
Зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь — зберуть ущерть,
Бо мої пари — то смерть,
Їм я не стану докоряти,
А намагаюся допомагати:
Добру маю я натуру,
Бо міряю температуру.
(Меркурій, ртуть.)
Музична пауза
Ведучий 1. Наш Кактус-бенд пропонує сьогодні музичні твори, в яких мова йтиме про найпоширенішу на Землі складну речовину. Напевно, всі ви здогадалися, що це — вода.
(Звучить фонограма пісні «.Водограй».)
РАУНД II
Мовний
Завдання для учасників. Поясніть походження назв хімічних елементів.
Команда 1
1-й учасник. Йод. («Йод» походить від грецького «йодес», що у перекладі означає «фіалковий»: газоподібний йод утворює фіалкові пари.)
2-й учасник. Гелій. («Гелій» означає «сонячний», бо походить від грецького «Геліос» — бог Сонця, Сонце.)
3-й учасник. Хром. («Хром» походить від грецького «хрома» — барва, колір. Сполуки хрому мають широку і розмаїту гаму яскравих кольорів.)
Команда 2
1-й учасник. Бром. («Бром» походить від грецького «бромос»—зловонний, смердючий. Бром у рідкому і газоподібному станах має різкий, неприємний запах.)
2-й учасник. Магній. («Магній» походить від назви міста Магнезія, що існувало у стародавній Греції.)
3-й учасник. Осьмій. («Осьмій» походить від грецького «осьме» — запах. Газоподібна сполука ОsО4 має неприємний запах, як у гнилої редьки)
Завдання для капітанів.
Нам часто доводиться читати книги, написані різними мовами. Наразі пригадаймо мову хімічних формул та символів. Перекладіть на сучасну хімічну мову зашифровані рівняння реакцій:
1. Якщо на сидерит подіяти «хлібом хімії», то утвориться речовина, з якої виготовляють «сухий лід». (Якщо на ферум(ІІ) карбонат (FеСO3) подіяти сульфатною кислотою (Н2SO4), то утвориться карбон (ІV) оксид (СО2), який у твердому стані є схожим на лід.)
2. У результаті взаємодії розчину кам'яної солі з ляпісом утвориться чилійська селітра. (У результаті взаємодії розчину натрій хлориду NaCl з розчинам аргентум нітрату АgNО3, утворюється натрій нітрат NaNО3.)
Завдання для команд. Підготуйте для суперників по три тлумачення одного хімічного терміна, з яких лише одне є правильним.
Команда 1
Бензен — це:
А високоякісний бензин, який використовують як пальне для ракет;
Б назва хімічної речовини;
В посудина, яка використовується для розділення сумішей. (Б.)
Команда 2
Ізомери — це:
А різновиди атомів хімічного елемента, що мають однаковий заряд ядра, але різну масу;
Б хімічні елементи, що утворюють найбільшу кількість сполук;
В сполуки, що мають однакову молекулярну формулу, але різну будову і властивості. (В.)
Музична пауза
(Звучить фонограма пісні «Червона рута».)
РАУНД III
Упізнай мене
(Кожна команда отримує зразки речовин, набір посуду та реактивів, штативи із пробірками, склянки з водою, розчини фенолфталеїну, лакмусу, сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, хлоридну кислоту.)
Завдання. Визначте речовини за їх фізичними та хімічними властивостями. На виконання завдання відводиться 5 хв.
Команда 1
Купрум (ІІ) оксид, сірка, кальцій оксид, натрій хлорид (дрібнокристалічний).
Команда 2
Мідний купорос, фосфор (червоний), кальцій гідроксид, кальцій карбонат.
ГРА З ГЛЯДАЧАМИ
Головоломка «Вправи з мови»
Завдання. Виконавши математичні обчислення, прочитайте назви хімічних елементів.
1. Магніт - т + й. (Магній.)
2. Кала - ла + назва овечого чи козячого жиру. (Калій.)
3. Мері - і + курка у множині + й. (Меркурій.)
4. Нутро («у» міняємо на «і») + носій інформації про спадковість. (Нітроген.)
5. Кальмар - мар + ціль - ль + й. (Кальцій.)
6. Кафе - ка + румба - ба. (Ферум.)
7. Чарівник або фокусник + заперечення «антитак» + й. (Магній.)
8. Крик людини, що заблукала + струм - ст. (Аурум.)
9. Міра площі + носій інформації про спадковість + тумба - ба. (Арґентум.)
10. Відповідь на «дай» + ансамбль з трьох осіб (літеру «о» міняємо на «й»). (Натрій.)
11. Сіль (літеру «і» міняємо на «у») + фурор - ор. (Сульфур.)
12. Скоба - с - а + дитячий голос у хорі або низький жіночий. (Кобальт.)
13. Станція - ція + умка - ка. (Станум.)
14. Тепла пора року - о + сім'я бджіл -р. (Літій.)
15. Інша назва церкви (літеру «а» міняємо на «о»). (Хром.)
Музична пауза
(Звучить фонограма української народної пісні «Несе Галя воду».)
РАУНД IV
Чи вірите ви, що...
Команда 1
1. ...У 1870 р. комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки так, як утворювалися імена, по батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це KCl; Калій Хлоридович Оксигенов — це КСЮ3; Гідроген Хлоридович — це НС1.(Так.)
2. ...Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Вона схожа на борошно: якщо дмухнути, то розсіюється в повітрі, як дим сигарети. (Так. Цей порошок складається із 90 % звичайної води і 10 % гідрофобної силікатної кислоти.)
3. ...95 % атмосфери Марсу становить водень. (Ні, вуглекислий газ.)
Команда 2
1. ...Пожежу краще гасити гарячою водою, а не холодною. (Так, гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої речовини.)
2. ...Найдорожча речовина на Землі — це золото. (Ні, інтерферон: 0,001 мкг його коштує 10 000 доларів.)
3. ...Суху волосину можна розтягнути на 20—30 % довжини, змочену холодною водою — на 100 %, а змочену гарячою — ще більше. (Так. Під дією води водневі та йонні зв'язки білкових молекул волосся розриваються і молекули можуть розтягуватися.)
Музична пауза
(Звучить фонограма пісні Ю. Антонова «Море, море».)
РАУНД V
Хочу все знати
Завдання 1. Розшифруйте древні рукописи.
Команда 1
Проаналізуйте фрагмент із листа М. Ломоносова, де вчений уперше повідомляє світові про своє відкриття: «Все перемены, в натуре случающиеся, такого суть состояния, что сколько чего у одного тела отнимется, столько лет присовокупится к другому. Так ежели где убудет материи, то умножится в другом месте; сколько часов положит кто на бдение, столько же сну отнимет...».
Повідомте про це відкриття сучасною українською мовою. (Закон збереження маси речовин.)
Команда 2
Із рукопису Івана Гельмонта (1620 р.): «..Я знайшов, що вугілля під час згоряння виділяє лісовий дух. 62 фунти дубового вугілля дають 1 фунт золи, а останній 61 фунт є необхідним для утворення лісового духу. Цей лісовий дух, невідомий до цих пір, не можна зібрати ні в яку посудину і не можна зробити видимим тілом. Я даю йому нову назву — газ».
Перекладіть цей текст сучасною українською хімічною мовою. (Йдеться про вуглекислий газ.)
Завдання 2.
Прокоментуйте відео-фрагменти.
(Відеофрагменти демонструються без озвучення).
Команда 1
Горіння сірки в кисні.
Команда 2
Горіння заліза в кисні.
Музична пауза
(Звучить фонограма пісні Водяного із мультфільму
«Летючий корабель».)
РАУНД VI
SMS-повідомлення
Ведучий. Цю шифрограму надсилають ваші вболівальники. Спосіб шифрування — це СМС-повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.
CMC: 7 /2, 4 / 1, 5 / 1, 4 / 1, 9 / 4 — 5/2, 1 / 1,6/4,4/3,2/ 1,5/ 4,6/1,5/3,6/1,3/2,7/4,5/3,2/3, 8 / 4, 5 / 2, 6 / 4. (Хімія — наука про речовини.)
Коди для посилання й читання повідомлень:
2 А, Б, В, Г |
3 Д, Е, Ж, 3 |
4 І, Й, К, Л |
5 М, Н, О, П |
6 Р, С, Т, У |
7 Ф, X, Ц, Ч |
8 Ш, Щ, И |
9 Ь, Є, Ю, Я |
|
ГРА З ГЛЯДАЧАМИ
Хімічні прислів'я
Ведучий. Пропоную загальновідомі вислови та прислів'я, записані хімічною мовою.
Завдання. Перекладіть прислів'я українською мовою.
1. Слово — Аргентум, а мовчання — Аурум.
2. Багато з тих пір аш два о утекло.
3. Перший день гість — Аурум, другий день — Аргентум, а третій день — Купрум, хоч бери сумку та їдь.
4. Ферумний характер.
5. За Купрумний фіш продався.
6. Білий, як кальцій карбонат.
7. Щоб людину пізнати, треба з нею пуд натрій хлориду з'їсти.
Музична пауза
(Звучить фонограма пісні «Колодец колодец».)
РАУНД VII
Статистичний
Ціну запитання визначає команда, яка на нього відповідає. Інша команда дає свій варіант відповіді, зазначаючи, свою ціну запитання.
1. Скільки кілограмів сірки потрібно для виробництва одного вантажного автомобіля? (14 кг.)
2. Скільки літрів чистого кисню вдихає в середньому доросла людина за добу? (740 л.)
3. Скільки атомів містить найбільша хімічна формула речовини, що не є полімером? (19 913.)
(Підбиття підсумків гри та нагородження переможців.)
ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ
Чи знаєте ви, що...
Д.І. Менделєєв першим передбачив, що молекули алотропних модифікацій Карбону мають полімерну будову. Якби Карбон утворював молекулу С2, то він був би газом. Менделєєв писав: «Здатність атомів Карбону з 'єднуватися між собою і давати складні молекули проявляється в усіх карбонових сполуках».
600-грамовий алмаз Кулінан — це одна молекула у вищій мірі регулярного, майже ідеально збудованого тримірного полімеру. Коли гранильник перетворює алмаз на діамант, йому необхідно подолати сили хімічного зв'язку між атомами Карбону.
Мінеральний полімер Карбону — карбін, було синтезовано російськими та українськими вченими, зокрема В.В. Коршак, О.М. Сладковим та Ю.П. Кудрявським. Кров при контакті з карбіном не утворює згустків, тому волокна, покритті карбіном стали використовувати для виготовлення штучних судин.
Алмази широко використовують у техніці. Так, автомобільному заводу необхідно 400 тисяч каратів, тобто 500 кг діамантів на рік. Стільки ж потребує і великий інструментальний завод.
Елементи VI групи входять до складу дорогоцінних каменів. Це — діамант і смарагд. Якщо діамант утворено тільки атомами Карбону, то смарагд має склад 3ВеО•А12O3•68SiO2 і включає домішки матеріалів, які забарвлюють берил. Чудові зелені смарагди здавна цінувалися дорожче за алмази.
Поряд із іншими коштовними каменями зелені смарагди сяяли в гетьманській булаві Богдана Хмельницького.
Казка-загадка «Це був...»
Учень зібрався виконувати домашнє завдання з хімії про властивості одного елемента.
Раптом у репродукторі диктор сказав, що будуть передавати розповідь Г. Уелса про людину, яка що не забажає, усе збувається.
«От, — подумав учень, — якби зник цей елемент, то і вчити про нього не довелося б». Раптом із репродуктора донеслося: «Твої думки прийнято на відстані. Цей елемент зникає». «Гаразд, — подумав учень, — піду пити чай».
Підходить до шафи, а там немає ні склянок, ні чашок. Учень відчуває холод та вітер. Ніби ж зачинив вікно? Підходить до нього, а в шибках немає скла. Раптом він чує страшний гуркіт.
— Що це? — лякається учень. І чує голос із репродуктора:
— Елемент, який ти не хотів вивчати, зник. Руйнується земна кора, зараз зруйнується твій дім.
— Ні! — закричав учень. — Я все вивчу про цей елемент. Я знаю, що його іменем називають людей міцних, які відстоюють свої справи і думки. Цей елемент був необхідним ще для первісної людини. Цей елемент ...
— Добре, — обізвався репродуктор, — ми розуміємо, що твоє бажання є помилковим і поспішним, тому не будемо його виконувати.
Учень видихнув з радістю і подумав: «Не можна, щоб із Землі зникав хоч один елемент. Землю потрібно берегти, якщо ми цього не робитимемо, то буде велика біда».
Запитання. Про який хімічний елемент ішла мова?
—————