Змагання "Хімічні елементи"

04.02.2015 16:02

Мета: узагальнити знання учнів про хімічні елементи, їх подібність та відмінність; дати уявлен­ня про єдність хімічних елементів; формувати інте­рес до предмета та свідоме ставлення до вивчення хімії.

 

Хід гри

І. Вступне слово ведучих. Ведучий 1.

Як формула, як графік трудовий

В безсмертній Менделєєва таблиці,

Скрізь постає круг тебе світ живий.

Ти в нього йди, як промінь лине в дні ці.

Ведучий 2.

Це трапилося восени

На березі ріки Неви.

Знавець хімічних елементів

Складав підручник для студентів...

Ведучий 1.

Як краще розв'язать проблему

Й звести матеріал в систему?

Щоб перетнути цей кордон,

Потрібно винайти закон.

Він об'єднає цілий світ

Й природи створить алфавіт.

 

//. Привітання команд.

Ведучий 2. Отже, слово для привітання надаєть­ся команді «Перша авеню». Запрошуємо учнів на сцену.

(Учні, які виконують ролі лужних металів, три­мають у руках плакати: «Ми за світ без води!», «Ні окисникам!», «Смерть ненависним галогенам!» і парасольки.)

Натрій. Дорогі друзі! Командувати сесією буду я. Я найпоширеніший на планеті й перший серед відкритих лужних металів. Багато лугів витекло з того часу, коли мене відкрив Гемфрі Деві. Це була чудова людина. Скільки він відкрив елементів і речовин! Це був щоденний подвиг, самопожертва в ім'я науки.

Францій. Деві, Деві... Особисто мене він не відкривав. То тобі він батько, а в мене є мати. Мене відкрила учениця Марії Кюрі — француженка Ма­рія Перей.

Я народився в лабораторії. Штучний я. До того ж радіоактивний. Тому в мене всього дві хвилини. Слухайте. Деві відкрив і наших запеклих ворогів — галогенів. Цих шахраїв, які навіть за моє коротке життя встигають відібрати єдине багатство — мій електрон. Ось моє гасло: «Смерть галогенам! Окис­никам —ганьба! Хай назавжди зникне вода!»

Калій. Так, гасло добре. Я навіть вірш склав, точніше пісню:

Хай завжди буде сонце,

Хай завжди буде небо,

Хай завжди буде сухо

І не буде води!

Цезій. Як це «хай завжди буде сонце»? Францій не встиг вписати цей пункт у своє гасло. Ніякого сонця! Воно, як нишпорка, вибиває єдиний елект­рон із зовнішньої кишені в мене і у Франція.

Калій. Ти ще дуже молодий, щоб нам вказувати.

Цезій. Зате я «блакитної крові». Так і назва моя перекладається. І взагалі я працюю на стратегічних об'єктах: електроніка, радіолокація, атомні реак­тори, космічні кораблі.

Калій. Тому і трапляються аварії. За все хапа­єшся, а до кінця не доводиш.

Натрій. Друзі, не сперечайтеся. Ви, здається, забули чому ми тут зібралися. Прошу доповідачів висловлюватися лаконічно — про вологість, воду* і про те, як боротися із цими шкідливими для луж­них металів явищами.

Рубідій, Закликаю всіх мешканців Першої аве­ню зміцнити ряди в боротьбі за створення на нашій вулиці єдиної безводної зони. Щоб не впала на нас жодна краплина води! Давайте збудуємо одну вели­ку парасольку, яка назавжди врятує нас від прокля­тої вологи.

Літій. Прошу слова! Як на мене, ви всі говори­те про другорядні речі. Вода, сонце... Усе це дрібниці порівняно з гострими предметами. Хоч ми і справжні метали, але м'які й добрі за характером. І ніколи цього не соромилися. Хто завгодно може порізати наше тіло на шматки найтупішим ножем. А вже після цього обов'язково вкине нас у воду. Спасибі добрим людям, які додумалися зберігати лужні метали в сейфах, під замками. Але для хулі­ганів іноді і сейфи не перешкода. Тому я закликаю: «Геть ріжучі предмети!» Наполягаю, щоб ця вимога була внесена в резолюцію сесії.

Натрій. Отже, усі лужні метали мали можливість виступити. Надійшла пропозиція зупинити дебати. Слово для зачитування резолюції надається шанов­ному Калію.

Калій. Дозвольте ознайомити вас з проектом резолюції.

1. Домогтися повного осушення Першої авеню до настання осені.

2.     Виступити з проханням перед владою Елементограда про встановлення Єдиної парасолі над на­шою вулицею.

3.    Вважати всі гострі предмети холодною зброєю. Внести в кримінальний кодекс нашого міста статтю про відповідальність за ношення хо­лодної зброї, передбачивши покарання аж до ви­щої міри. Хто за таке рішення? Прошу голосува­ти. Одноголосне!

Натрій. А тепер, друзі, давайте заспіваємо нашу пісню.

(Усі співають.)

Хай завжди буде сухо,

Хай завжди буде небо,

Хай завжди буде добре,

Хай завжди будем ми!

Ведучий 2. А тепер на сцену виходить команда «Хімічні гангстери».

(На сцені з'являється Водень, до нього підбігає Фтор.)

Фтор. Життя або електрон!

Гідроген. Рятуйте! Грабують!

Хлор. Цить, дрібнота!

Гідроген. Ой, помираю! (Падає непритомний.)

Фтор і Хлор (співають).

Ми розбійники знайомі.

Як система терпить нас?!

Віддає нам електрони

Навіть сам інертний газ!

Хлор. А що, друже! Тобі є що згадати? Не одну кримінальну справу порушено проти тебе. Недар­ма ж у перекладі з грецької твоє ім'я означає «брид­кий, гидкий, смердючий».

Фтор. Авжеж! Скільки разів мене намагалися спіймати. Вони там у своїх лабораторіях працюють, фільтрують, випаровують, а мене вже немає. Ні в Лондоні, ні в Казані, ні в Парижі. Не на того напа­ли. Я створив банду «Плавикова кислота». Посуд проїли і до побачення! Скільки за мною побігали. Я їх і каліками робив, і життя позбавляв. Тільки один зміг мене спіймати — Анрі Муассан. Він зро­бив посуд зі сплаву платини та іридію. Але я себе задешево не віддав. За кожний грам фтору він за­платив по 5 грам платини. У тебе, друже, теж біо­графія цікава.

Хлор. Моя історія почалася в 1774 р. Уперше мене описав шведський хімік-аптекар К.Шеєле. Але на світ я з'явився лише у 1810 р. завдяки великому англійцеві Гемфрі Деві, який за допомогою елек­тролізу розклав кухонну сіль. Він і лужні метали відкрив. Отже, батько в нас один, але характери ми маємо різні. Ой не люблю я тих лужних металів! Так і хочеться їх пограбувати.

Бром. А хто охрестив тебе Хлором, брате?

Хлор. Це Деві охрестив мене Хлоросом, тобто «Зеленим», а Гей-Люссак скоротив назву. І став я Хлором. Але історія моя тоді тільки починалася.

Є в Німеччині місто Іпр, яке зажило поганої слави. І все завдяки мені. У 1915 р. там вперше було порушено Міжнародну конвенцію про незастосу-вання отруйних газів (прийняту в Гаазі у 1907 р.). Німці одночасно відкрили 6 тисяч балонів з хло­ром. Під час цієї жахливої операції постраждали 16 тисяч чоловік, з яких 5 тисяч загинули. Але на цьому сумна історія міста не скінчилася. Через два роки там випробували ще одну отруйну речовину — сполуку хлору. Тому цю сполуку назвали іпри­том.

Бром. Так, після того як тебе відкрив Деві за допомогою електролізу, відкриття інших галогенів витало в повітрі. У 1825 р. нікому не відомий хімік А.Балар виділив темно-червону рідину з різким за­пахом, яку містили морські водорості. Спочатку вчений думав, що це суміш йоду з хлором. Вияви­лося, що це проста речовина. А.Балар назвав її бро­мом. Відомий німецький хімік Ю Лібіх з цього при­воду сказав: «Не Балар відкрив Бром, а Бром відкрив Балара».

Йод. А мене відкрила кішка! Колись селітру до­бували з морських водоростей. Звичайно, залиша­лося багато відходів. Одного разу на фабриці Б.Кур-туа проста гарна кішка перекинула бутель із суль­фатною кислотою на купу відходів. Повалив фіоле­товий дим із різким запахом. Оскільки фіолетовий грецькою звучить «йодас», то речовину назвали йо­дом. Честь відкриття приписали директору фабри­ки пану Б.Куртуа.

Фтор. Так, брати галогени, слухаю я вас і ду­маю, що родина наша є типовим кланом хімічних гангстерів. Адже ми — найагресивніші й найбільш реакційне здатні неметали, особливо я.

Астат. Зупинися, друже Фторе, відпочинь і дай сказати мені слово. Хоч я і наймолодший серед вас, та ще й штучний і радіоактивний, а^ все ж право голосу маю. Найбільше я схожий на Йода, але маю більш металічний характер, ще й з Полонієм дру­жу. Хочу сказати вам ось що: хоч і дуже хвалися ти, Фторе, тим, як тебе ловили і як ти з Хлором людей калічив, проте сьогодні досвідченому хіміку ти вже не страшний. Приручили і тебе. І служиш ти лю­дям як вірна собака. Художники, наприклад, нано­сять на скло тонкі візерунки за допомогою плави­кової кислоти. Ще одна сполука твоя — фреон — використовується в холодильних установках як хо­лодоагент. Медики дізналися, що в мікроскопічних дозах ти входиш до складу зубної емалі, тому тебе додають у зубну пасту для зменшення руйнування зубної емалі. І решту представників твоєї родини людина давно приборкала. Недарма кажуть у на­роді: «Не такий страшний чорт, як його малюють».

ПІ. Конкурс «Розминка».

Ведучий 1. Команди підготували одна одній по 6 запитань про хімічні елементи.

Запитання команди «Хімічні гангстери»

1.  Які хімічні елементи були названі на честь частин світу?

2.  Чим є Дейтерій по відношенню до Гідрогену?

3.  Як називається метал, за допомогою сполук якого було відкрите явище радіоактивності?

4.  Як називається місце найбільш імовірного перебування електрона?

5.  Назвіть прізвище англійського вченого, який розщепив атом?

6.  Який елемент спершу був відкритий на Сонці, а потім на Землі?

Запитання команди «Перша авеню»

1.  Назвіть хімічні елементи, названі на честь країн.

2.  Назвіть елемент, який має найбільше значен­ня електронегативності.

3.  Назвіть прізвище англійського хіміка, який одержав Мg, Na, К, Ва, Са електролізом солей і лугів.

4.  Який елемент був названий на честь Росії (ла­тинська назва)?

5.  Хто відкрив Полоній та Радій?

6.  Назва якої речовини складається з назв двох ссавців? Назвіть відповідний елемент.

IV. Конкурс «Хімічне лото».

(На сцену запрошуються по три представники від кожної з команд. Вони одержують картки з бук­вами та складами. Із цих карток потрібно скласти назви елементів.)

V. Конкурс каштанів,

Запитання для капітанів

1.  а) Назва якого хімічного елемента перекла­
дається як «сонячний»?

б) Назва якого хімічного елемента перекладаєть­ся як «новий»?

2.  а) Без якого металу рослини не були б зеле­
ними?

б) Атоми якого металу входять до складу гемо­глобіну нашої крові?

VI. Конкурс уболівальників.

Ведучий 1. 1. Алхіміки стверджували: «Сім ме­талів світ створив, бо він сім планет відкрив...» Які сім металів були відомі людям з давнини?

2.  Якщо вірити давньому історику, то в часи походу Александра Македонського в Індію офіцери його армії хворіли на шлунково-кишкові захворю­вання значно рідше, ніж солдати, їжа в них була однакова, а посуд — різний. З якого металу був ви­готовлений посуд для офіцерів?

3.  Який метал є найкращим провідником елек­тричного струму?

4.  Який метал найтугоплавкіший?

5.  У назві якого актиноїда треба замінити остан­ню букву, щоб одержати назву гірської системи, якавідділяє Європу від Азії?

VII. Музичний конкурс.

VIII. Підсумки гри.

(Виступають члени журі.)

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089