Урок хімії 9 клас. Білки. Урок дослідження.

02.02.2015 13:39

Тема уроку. Білки ( Хімія. 9 клас.)

Згідно з чинною програмою з хімії для навчальних закладів 2005 року «Хімія 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - 2005.-ВТФ «Перун».

 

 

Мета уроку: Забезпечити

Формування  поняття про білки як природні полімери та їх значення в житті людини; про склад та структуру білкових молекул: первинну, вторинну, третинну, четвертинну; фізичні та хімічні властивості на прикладі гідролізу й денатурації; показати кольорові реакції білків як якісні реакції на білки та їх застосування.

Набуття досвіду практичної та експериментальної діяльності, здатності застосовувати знання у процесі пізнання світу  

Формування ціннісних орієнтацій на  гармонійну взаємодію людини і природи, а також ідей сталого розвитку.

  

Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок. (урок –дослідження)

 

  Демонстрації:

Демонстрація 17. Денатуруція білків.

Демонстрація 18. Кольорові реакції білків.

Лабораторний дослід 14. Розчинення і осадження білків.

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності. Голландського біохімік Герріт Мульдер у 1838 році писав: « У всіх рослинах і тваринах присутня якась речовина, яка є найважливішою зі всіх відомих речовин живої природи і без якої життя було б на нашій планеті неможливим…»

Що це за речовини?

Перегляд фрагментів відеофільмів «Будова білків»  «Значення білків».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Еврестична бесіда з опорою на міжпредметні звязки з біологією. Встановлення  складу та структури білкових молекул, значення білків в житті людини.

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

Формування проблемного питання: Білки. Чи все ми знаємо про них?

«Хімічна лабораторія» ( робота в групах під керівництвом вчителя).

 

І групаРозчинність білків у воді.

 Дослід 1. Яєчний білок поміщаємо в хімічну склянку, додаємо води у співвідношенні 1:1, розмішуємо. Що спостерігаємо?

Дослід 2. До білка волосся додайте води. Що спостерігаємо?

 Зробіть висновок про розчинність білків. Яку будову мають розчинні і нерозчинні білки?

 

Очікувані висновки.

Курячий білок добре розчиняється у воді. Білок волосся у воді не розчиняється. Розчинні білки мають глобулярну будову, а нерозчинні – фібрилярну

 

 

ІІ група.  Осадження білків.

Дослід 1.  Наливаємо 1-2 мл розчину білка в пробірку, доливаємо 1-2 мл  етилового спирту.  Що спостерігаємо? Що відбувається з білком? Де використовують цю хімічну властивість білків?

 

 Очікувані висновки

Спостерігаємо утворення осаду. Внаслідок дії спирту руйнується гідратна оболонка білка й утворюється осад, який знову можна розчинити у воді. За такого осадження і розчинення  властивості білків відновлюються, вони не втрачають ферментативної активності. За умови, що дія спирту буде короткочасною.

 

ІІІ група.  Денатурація білків при дії високих температури.

Дослід 1. Наливаємо 1-2 мл одержаного розчину білка в пробірку, дотримуючись правил  техніки безпеки, нагріваємо. Що спостерігаємо? Що відбувається з білком?

 

  Очікувані висновки

Спостерігаємо, що під дією температури білок згортається, тобто відбувається денатурація. Вона пов’язана з глибокими внутрішньо молекулярними змінами його будови, руйнуванням четвертинної, третинної і вторинної структур. Це призводить до втрати білком  розчинності і біологічної активності.

 

 

ІV. ГрупаДенатурація білків при дії розчинів солей важких металів.

Дослід 1. До розчину білка додайте декілька крапель розчину купрум(ІІ) сульфату СuSO4. Що спостерігаєте? Що відбувається з білком?

 

  Очікувані висновки

Спостерігаємо утворення осаду. Відбувається денатурація білка. Руйнується четвертинна, третинна і вторинна структури. Це призводить до втрати білком  розчинності та біологічної активності.

 

V група. Кольорові реакції білків. Біуретова реакція.

Дослід 1. Наливаємо 1 мл розчину білка, доливаємо в половину менше розчину  купрум(ІІ) сульфату СuSO4. Далі добавляємо розчин калій гідроксиду до утворення розчину фіалкового кольору?

 

  Очікувані висновки

Спостерігали зміну кольору з блакитного  на фіалковий, що вказує на присутність пептидних зв’язків, підтверджує, що це є білок. Біуретова реакція використовується в медицині для виявлення білків.

 

Вчитель. Кольорові реакції білків застосовують для виявлення цих сполук поміж інших органічних речовин, вони є якісними реакціями на білки. Біуретова реакція вказує на наявність пептидних зв’язків, а  за допомогою ксантопротеїнової реакції цієї визначають наявність бензольних кілець у структурі білка.

Дослід1. До розчину білка вносимо  нітратну кислоту. Добутий білий осад нагріваємо до появи жовтого забарвлення.

 

ІV. Осмислення, закріплення та систематизація  нових знань

 

Питання учнів та відповіді:

-         Чим можна вивести пляму від яєць?

Відповідь: білки за своєю природою бувають розчинні у воді та не розчинні. Деякі з них, такі, як, наприклад, білок курячого яйця, з водою утворюють колоїдні розчини. А плями від яєць можна вивести сумішшю гліцерину та нашатирного спирту у співвідношенні 1:4.

-         Як довести, що молоко та кисломолочний сир містять білки?

Відповідь: під час дії на білки концентрованої нітратної кислоти вони забарвлюються у жовтий колір. Це ксантопротеїнова реакція. Вона доводить, що до складу білків входять залишки ароматичних амінокислот.  (Дослід: сир + НNО3(конц.)+нагрівання =жовте забарвлення.)

-         Чи є у бульйоні, звареному з кубиків « Маггі», білки?

Відповідь: теж проробити ксантопротеїнову реакцію.

 - Як визначити хімічним шляхом, чи свіжі м’ясо або риба? І чому м'ясо, яке псується, замочують у розчині оцтової кислоти?

- Як перевірити, чи придбала я нитки з натуральної вовни?

Відповідь :нитки з натуральної вовни згоряють із запахом паленого пір`я, а синтетичні - плавляться.

 

V. Рефлексія

 

1.     Що найбільше вам запам’яталось на уроці?

2.     Чи потрібні людині знання про білки якщо в своєму подальшому житті вона не буде займатися хімією? Чому?

3.     Зробіть самооцінку власної діяльності на сьогоднішньому уроці.

  

VІ. Домашнє завдання.        

 

Опрацювати параграф 35, творче завдання 8.-10 стр.237 (одне із завдань)

за підручником Г.А. Лашевська. Хімія, 9 клас – Київ - «Генеза» - 2009 

Використана література.

 

1.А.В. Домбровський, Н.І. Лукашова, С.М. Лукашов. Хімія. 10-11. Київ - «Освіта» - ст. 167-170.

2.Г.А. Лашевська. 9 клас. Хімія. Київ - «Генеза»- 2009

3.І.Ю. Старовойтова, О.В. Люсай. Мій конспект. Хімія. 9 клас

4.Н.В.Фрадіна, В.Є. Данильченко. Хімія. 10-11 класи. Харків. 2004 – ст.151-152

5.Н.М. Буринська, Л.П. Величко. Хімія. 11 клас. Київ. Ірпінь. 2001. ст. 58

6.Нова програма 12-річної школи. 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. Ірпінь -2005- ст. 22

7.О.В. Григорович, І.І. Акімова. КЗКЗ. Хімія 9 клас. 2009.

8. Інтернет-ресурс.

 

 

 

 

 

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089