Тема уроку. Білки ( Хімія. 9 клас.)
Згідно з чинною програмою з хімії для навчальних закладів 2005 року «Хімія 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - 2005.-ВТФ «Перун».
Мета уроку: Забезпечити
Формування поняття про білки як природні полімери та їх значення в житті людини; про склад та структуру білкових молекул: первинну, вторинну, третинну, четвертинну; фізичні та хімічні властивості на прикладі гідролізу й денатурації; показати кольорові реакції білків як якісні реакції на білки та їх застосування.
Набуття досвіду практичної та експериментальної діяльності, здатності застосовувати знання у процесі пізнання світу
Формування ціннісних орієнтацій на гармонійну взаємодію людини і природи, а також ідей сталого розвитку.
Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок. (урок –дослідження)
Демонстрації:
Демонстрація 17. Денатуруція білків.
Демонстрація 18. Кольорові реакції білків.
Лабораторний дослід 14. Розчинення і осадження білків.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Голландського біохімік Герріт Мульдер у 1838 році писав: « У всіх рослинах і тваринах присутня якась речовина, яка є найважливішою зі всіх відомих речовин живої природи і без якої життя було б на нашій планеті неможливим…»
Що це за речовини?
Перегляд фрагментів відеофільмів «Будова білків» «Значення білків».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Еврестична бесіда з опорою на міжпредметні звязки з біологією. Встановлення складу та структури білкових молекул, значення білків в житті людини.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
Формування проблемного питання: Білки. Чи все ми знаємо про них?
«Хімічна лабораторія» ( робота в групах під керівництвом вчителя).
І група. Розчинність білків у воді.
Дослід 1. Яєчний білок поміщаємо в хімічну склянку, додаємо води у співвідношенні 1:1, розмішуємо. Що спостерігаємо?
Дослід 2. До білка волосся додайте води. Що спостерігаємо?
Зробіть висновок про розчинність білків. Яку будову мають розчинні і нерозчинні білки?
Очікувані висновки.
Курячий білок добре розчиняється у воді. Білок волосся у воді не розчиняється. Розчинні білки мають глобулярну будову, а нерозчинні – фібрилярну
ІІ група. Осадження білків.
Дослід 1. Наливаємо 1-2 мл розчину білка в пробірку, доливаємо 1-2 мл етилового спирту. Що спостерігаємо? Що відбувається з білком? Де використовують цю хімічну властивість білків?
Очікувані висновки
Спостерігаємо утворення осаду. Внаслідок дії спирту руйнується гідратна оболонка білка й утворюється осад, який знову можна розчинити у воді. За такого осадження і розчинення властивості білків відновлюються, вони не втрачають ферментативної активності. За умови, що дія спирту буде короткочасною.
ІІІ група. Денатурація білків при дії високих температури.
Дослід 1. Наливаємо 1-2 мл одержаного розчину білка в пробірку, дотримуючись правил техніки безпеки, нагріваємо. Що спостерігаємо? Що відбувається з білком?
Очікувані висновки
Спостерігаємо, що під дією температури білок згортається, тобто відбувається денатурація. Вона пов’язана з глибокими внутрішньо молекулярними змінами його будови, руйнуванням четвертинної, третинної і вторинної структур. Це призводить до втрати білком розчинності і біологічної активності.
ІV. Група. Денатурація білків при дії розчинів солей важких металів.
Дослід 1. До розчину білка додайте декілька крапель розчину купрум(ІІ) сульфату СuSO4. Що спостерігаєте? Що відбувається з білком?
Очікувані висновки
Спостерігаємо утворення осаду. Відбувається денатурація білка. Руйнується четвертинна, третинна і вторинна структури. Це призводить до втрати білком розчинності та біологічної активності.
V група. Кольорові реакції білків. Біуретова реакція.
Дослід 1. Наливаємо 1 мл розчину білка, доливаємо в половину менше розчину купрум(ІІ) сульфату СuSO4. Далі добавляємо розчин калій гідроксиду до утворення розчину фіалкового кольору?
Очікувані висновки
Спостерігали зміну кольору з блакитного на фіалковий, що вказує на присутність пептидних зв’язків, підтверджує, що це є білок. Біуретова реакція використовується в медицині для виявлення білків.
Вчитель. Кольорові реакції білків застосовують для виявлення цих сполук поміж інших органічних речовин, вони є якісними реакціями на білки. Біуретова реакція вказує на наявність пептидних зв’язків, а за допомогою ксантопротеїнової реакції цієї визначають наявність бензольних кілець у структурі білка.
Дослід1. До розчину білка вносимо нітратну кислоту. Добутий білий осад нагріваємо до появи жовтого забарвлення.
ІV. Осмислення, закріплення та систематизація нових знань
Питання учнів та відповіді:
- Чим можна вивести пляму від яєць?
Відповідь: білки за своєю природою бувають розчинні у воді та не розчинні. Деякі з них, такі, як, наприклад, білок курячого яйця, з водою утворюють колоїдні розчини. А плями від яєць можна вивести сумішшю гліцерину та нашатирного спирту у співвідношенні 1:4.
- Як довести, що молоко та кисломолочний сир містять білки?
Відповідь: під час дії на білки концентрованої нітратної кислоти вони забарвлюються у жовтий колір. Це ксантопротеїнова реакція. Вона доводить, що до складу білків входять залишки ароматичних амінокислот. (Дослід: сир + НNО3(конц.)+нагрівання =жовте забарвлення.)
- Чи є у бульйоні, звареному з кубиків « Маггі», білки?
Відповідь: теж проробити ксантопротеїнову реакцію.
- Як визначити хімічним шляхом, чи свіжі м’ясо або риба? І чому м'ясо, яке псується, замочують у розчині оцтової кислоти?
- Як перевірити, чи придбала я нитки з натуральної вовни?
Відповідь :нитки з натуральної вовни згоряють із запахом паленого пір`я, а синтетичні - плавляться.
V. Рефлексія
1. Що найбільше вам запам’яталось на уроці?
2. Чи потрібні людині знання про білки якщо в своєму подальшому житті вона не буде займатися хімією? Чому?
3. Зробіть самооцінку власної діяльності на сьогоднішньому уроці.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 35, творче завдання 8.-10 стр.237 (одне із завдань)
за підручником Г.А. Лашевська. Хімія, 9 клас – Київ - «Генеза» - 2009
Використана література.
1.А.В. Домбровський, Н.І. Лукашова, С.М. Лукашов. Хімія. 10-11. Київ - «Освіта» - ст. 167-170.
2.Г.А. Лашевська. 9 клас. Хімія. Київ - «Генеза»- 2009
3.І.Ю. Старовойтова, О.В. Люсай. Мій конспект. Хімія. 9 клас
4.Н.В.Фрадіна, В.Є. Данильченко. Хімія. 10-11 класи. Харків. 2004 – ст.151-152
5.Н.М. Буринська, Л.П. Величко. Хімія. 11 клас. Київ. Ірпінь. 2001. ст. 58
6.Нова програма 12-річної школи. 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. Ірпінь -2005- ст. 22
7.О.В. Григорович, І.І. Акімова. КЗКЗ. Хімія 9 клас. 2009.
8. Інтернет-ресурс.
—————