Урок хімії 8 клас. Хімічні властивості кисню.

02.02.2015 13:37

Тема уроку: Хімічні властивості кисню. Взаємодія з сіркою, фосфором, вугіллям, залізом. Поняття про реакції сполучення, окиснення, про оксиди.

Мета уроку:

ОСВІТНЯ: створити умови для ознайомлення учнів із взаємодією кисню з неметалами та металами. Сформувати поняття про реакції сполучення, окиснення, про оксиди. Формувати уміння написання рівнянь реакцій простих та складних речовин з киснем.

РОЗВИВАЮЧА: вчити дітей робити порівняння, висновки, аналіз.

ВИХОВНА: формувати мотивацію до пізнавальної діяльності.

Форми роботи: евристична бесіда, демонстраційний експеримент, дослідження.

Обладнання: прилад для одержання кисню, порошок сірки, вугілля, червоний фосфор, ложка для спалювання речовин, спиртівка, таблиця «Типи хімічних реакцій»

Тип уроку: урок  формування нових знань. (урок-дослідження)

Девіз уроку: «ПІЗНАННЯ – СИЛА!»

ХІД УРОКУ.

1.     Мотивація навчальної діяльності.

            Демонстрація фрагменту фільму «Молекула, що створила світ».

            Евристична бесіда:

-         Про яку речовину йдеться у фільмі ?

-         Чому ця речовина така важлива для людства? (необхідно пов’язати із знаннями із курсу біології)

-         Чому кисень вважають простою речовиною?

-         Оксиген входить до складу складних речовин?

З деякими такими речовинами ми знайомилися коли вивчали валентність. Ми називали їх бінарними речовинами – такими що складаються з двох різновидів атомів.

 

КОМЕНТОВАНИЙ ХІМІЧНИЙ ДИКТАНТ.

Написати формули речовин:

 

 

Завдання для аналізу.

Що об’єднує всі ці речовини? Що в їх будові є спільним, а що відмінним? На основі аналізу формулюємо визначення оксидів, як складних речовин.

 

Завдання: Розподілити оксиди на оксиди металів та оксиди неметалів.

Формулюємо висновки:                                                        

Оксиди – це складні речовини, утворені двома елементами, одним із яких є Оксиген. Оксиди поділяють на оксиди металів та неметалів.

 

Що ми знаємо про оксиди?

Вода  - природний оксид, найпоширеніший оксид на землі. З курсу «Основ здоров’я» знаємо оксиди – вуглекислий газ та чадний газ. Також ці речовини дуже поширені на планеті земля. Оксиди можуть знаходитися в трьох агрегатних станах, а саме: в твердому, рідкому і газоподібному. 

Всі ви знаєте річковий пісок – майже чистий силіцій (ІV)оксид. Його називають ще кварц. Він має дивовижну властивість – пропускати ультрафіолетове проміння. Саме ця властивість робить його незамінним для виготовлення кварцового скла, під яким можна не лише загоряти, а й лікувати нежить та інші захворювання.

Більшість металів у природі практично не зустрічаються у вільному стані. Деякі з них залягають під землю у вигляді оксидів. Ферум, наприклад, входить до складу різних руд: червоний Fe2O3, бурий Fe2O3 nH2O та

магнітний Fe3O4, залізняк у вигляді оксидів Феруму (ІІІ) та (ІІ). З них добувають чавун та сталь.

Будівельники добре знайомі з кальцій оксидом, відомим під назвою «негашене вапно».

У повітрі міст містяться оксиди Нітрогену, Сульфуру, Карбону. Вони виділяються в атмосферу в результаті діяльності людини.

SO2 – безбарвний газ і з різким запахом. Наявність цього оксиду в повітрі негативно впливає на здоров’я людини й екологічну ситуацію в цілому.

Так, під впливом ультрафіолетового випромінювання у присутності в атмосфері оксидів Нітрогену сульфур діоксин окислюється до триоксиду:

SO2 + [O] SO3.

Сульфур триоксид унаслідок взаємодії з парами види в атмосфері утворює

сульфатну кислоту. Вона є основною складовою так званих «кислотних

дощів». Які негативно впливають на рослинний світ: руйнується поверхня

листя та хлорофіл. Сульфур (ІV) оксид негативно впливає на здоров’я

людини: знижується гемоглобін, виникають захворювання органів дихання й слизової оболонки очей. Найбільше забруднюють атмосферу

сірчистим газом теплові електростанції, металургійні та хімічні заводи.

Карбон (ІV) оксид, вміст його в повітрі нашої планети становить 0,03%.

Вуглекислий газ також міститься у вулканічних газах та мінеральних

водах.

Завдяки вуглекислому газу здійснюється один з найважливіших процесів у живій природі-фотосинтез. Вуглекислий газ причетний ще до одного природного явища – парникового ефекту. За рахунок парникового ефекту

 ідвищується температура на нашій планеті. Потепління загрожує таненням льодовиків і снігів у зоні вічної мерзлоти і в подальшому може

спричинити небажане підняття води у світовому океані.

Завдання № 1.

Напишіть хімічні формули оксидів, історичні назви яких: негашене вапно, «сухий лід», чадний газ, вуглекислий газ, вода. Дайте їм наукові назви

 

Формулюємо проблемне питання уроку : ЧОМУ ОКСИДИ НАЙПОШИРЕНІШІ РЕЧОВИНИ ЗЕМНОЇ КУЛІ?

Щоб відповісти на питання треба дослідити їх будову та як вони утворюються.

Досліджуємо як утворюється оксид водню (вода). Діти пропонують свої варіанти та записують по черзі на дошці рівняння реакцій утворення оксидів.

Висновки:

Оксиди утворюються внаслідок взаємодії кисню з металами та неметалами.

Вчитель уточнює: Умови перебігу реакцій.

Мідь не вступає в реакцію з киснем при невисокій температурі 20-25 градусів. Щоб реакція відбулася необхідне нагрівання.

 

          Першою  хімічною  реакцією,  проведеною  людьми,  була  реакція  горіння.  Вогнище  первісних  людей  принесло  велику  користь людям  як  джерело  тепла  та  світла,  але  не  стало  способом  добування нових  речовин. 

Будь – яку реакцію речовини з киснем називають окисненням. Багато таких реакцій відбуваються без появи полум’я, повільно.

Приклади повільного окиснення: ржавіння заліза, скисання молока, фруктових і ягідних соків, згіркнення масла, псування продуктів харчування, окиснення сполук в організмі людини, які надходять із їжею, що призводить до виділення енергії тощо

 Демонстрація дослідів.

1.   Взаємодія кисню з сіркою (під витяжкою).

 

Невелику  кількість  сірки  спалюють  на  повітрі  та  в  кисні.  На  повітрі  блакитнувате  полум’я  стелиться  на  поверхні  сірки,  у  кисні  воно  яскравіше,  процес  проходить  швидше.

  Розповідь вчителя.

Запах  сульфур(ІV)  оксиду  знайомий  майже  усім.  Адже  саме  його  ми  відчуваємо,  коли  запалюємо  сірники.

Обговорення результатів спостереження.

   Запитання до учнів.

Поясніть,  чому  сірку  потрібно  спалювати  у  витяжній  шафі? 

(сильний,  неприємний  запах).

S  +  O2 =  SO2

 

2.   Взаємодія кисню з фосфором.

Проводиться аналогічно попередній демонстрації.

Загорівся всім на диво  

 

Фосфор  горить  білим  полум’ям  з  утворенням  густого  білого 

диму  фосфор(V)оксиду  —  білого  дрібнокристалічного  порошку.

4P  +  5O2  =  2P2O5

3.   Горіння вугілля у кисні.

Проводиться аналогічно попереднім демонстраціям.

Вчитель  доводить  наявність  вуглекислого  газу:  1)  за  допо могою  тліючої  скіпки,  яка  має  погаснути; 

2)  за  допомогою  додавання  вапнякової  води,  за  скаламученням  якої  можна  судити  про  наявність  вуглекислого  газу. 

C  +  O 2  =  CO2

 

4. Взаємодія магнію з киснем.

Нагріваємо  стрічку  магнію  в  полум’ї  пальника. 

Обговорення  досліду.  Увагу  учнів  звертають  на  те,  що  майже вся  енергія  виділяється  у  результаті  світла.

2Mg  +  O2 =  2MgO 

5. Взаємодія заліза з киснем. 

Залізні  ошурки  нагріваємо  на  полум’ї  пальника  та  вносимо у  склянку  із  чистим  киснем.

Обговорення  досліду.  Увагу  учнів  звертають  на  те,  що  залізні ошурки  не  горять  на  повітрі.

   Колективне обговорення.

  Запитання до учнів.

Завдання для дітей: проаналізувати записи на дошці , де записані рівняння реакцій.

Висновки: Кисень реагує з багатьма металами, неметалами і складними речовинами, утворюючи оксиди. Наприклад, 2Ca + O2 →2CaO, кальцій оксид. Або S + O2 → SO2.

 

Скільки  реагентів  у  наведених  реакціях  і  скільки  продуктів  у  кожній  із  них?  Порівнюємо результати аналізу з таблицею.

Висновки: Реакції,  що  проходять  за  участю  кількох  реагентів  і  в  резуль-таті  яких  утворюється  один  продукт  реакції,  називають  реакціями  сполучення.

 

Чим  різняться  реакції  розкладу  та  сполучення? (Кількістю  реагентів  та  продуктів  реакції) .

Наведіть приклади.

 

Висновок:   горіння  простих  речовин  належить  до  реакцій  сполучення

Висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.

А що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану?

CH4 + O2

Два оксиди — CO2 і H2O.

Дописуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти

CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O

Самостійно:

CS2 + 3O2 → CO2 + 2SO2

Дається завдання за варіантами для самостійної роботи зі взаємоперевіркою У процесі виконання вчитель консультує окремих учнів.

1. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.

Варіант І                              Варіант ІІ

Zn + O2 →                            Mg + O2

Na + O2 →                           Li + O2

Al + O2 →                             Cr + O2

Які  властивості  речовин  називають  хімічними? (Здатність 

речовини  вступати  в  певні  реакції).

 

Робота за картками:

 

Склади рівняння реакцій утворення таких оксидів

MgO - магнію

 NiO - нікелю

 SiO2  - Силіцію

 Fe2 O3  - Заліза (ІІІ)

 ClO2  - Хлору

 CO2  - Карбону

 N2 O5  - Нітрогену

Написати рівняння реакцій горіння таких речовин:

а) сірководню H2S

б) пропану C3H8

в) спирту C2H6O

а) сірковуглецю CS2

б) сілану SiH4

в) етилену C2H4

 

Чи можна вважати, що в електролампочці відбувається горіння металевої (вольфрамової ) нитки? Чому?

 

СЛОВНИЧОК ДЛЯ УЧНІВ 7 КЛАСУ:

 

Хімічні властивості речовин - здатність  речовини  вступати  в  певні  реакції.

 

Оксиди – це складні речовини, утворені двома елементами, одним із яких є Оксиген.

 

Рефлексія.

Подача домашнього завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089