Хімія 9 клас. Хімічні властивості металів. Урок - дослідження.

02.02.2015 13:41

Уроку-дослідження по темі

«Хімічні властивості металів».

 

            Урок по темі «Хімічні властивості металів» є результатом раніш засвоєних знань з теми «Метали», має зв'язок з вивченими темами  «Властивості основних класів сполук», «Окисно-відновні реакції» та побудований на основі дослідницької діяльності учнів.  Урок проводиться   у режимі самостійного пошуку.  Форма організації основної частини уроку – групова, групи сформовані з урахуванням індивідуальних психологічних особливостей та рівня  успішності з предмету.

 

Тема програми: Металічні елементи та їхні сполуки

Тема уроку: Хімічні властивості металів.

Мета уроку:

§  навчальна:  практично дослідити хімічні властивості металів як простих речовин; усвідомити хімічну функцію металів як відновників; сформувати вміння самостійно добувати знання;

§  розвивальна: формування навчально-дослідницьких навичок,  вміння порівнювати хімічну активність металів; вміння спостерігати, аналізувати, знаходити причинно-наслідкові зв’язки будови та хімічних властивостей;

§  виховна: виховання культури розумової праці, пізнавального інтересу, дисциплінованості, відповідальності.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-дослідження.

Методи: диктант, групове хімічне дослідження, навчальна гра.

Оснащення уроку: Періодична система хімічних елементів,  штатив з пробірками, реактиви: розчини кислот (хлоридної, сульфатної), метали  магній, кальцій, цинк, мідь, купрум оксид, натрій гідроксид, індикатори, розчини солей: купрум (ІІ) сульфа, плюмбум нітрат, магній хлорид. Мультимедійний проектор, комп’ютер. Інструкційні карти-дослідження.

Література:   1. Ахметов Н.С. Неорганічна хімія: Навчальний посібник.

                         2. Хомченко Г.П. Загальна хімія: Навчальний посібник.

                         3. Сучасний урок хімії / Упоряд. К.М. Задорожній.

                         4. Мальченко Г.Л. Хімія навколо нас: запитання і відповіді.

             

Хід уроку

  1. Організаційна частина …………………………………………………………1-2 хв.
  2. Актуалізація опорних знань …………………………………………………...7-8 хв.

Хімічний калейдоскоп (диктант)по темі «Фізичні властивості металів».

           1. Вкажіть метал, який найкраще проводить електричний струм.

           2. Який з  металів самий пластичний.

           3. Найважчий метал - це:

           4. Який з конструкційних металів найлегший. 

           5. Найбільш легкоплавкий метал – це..

           6. Вказати найтвердіший метал.             

           7. Який метал найм’якіший.

           8. Вказати рідкий метал.

          9. Метал яскравого червоно кольору – це…

         10. «Найчорніший» метал – це…

         11. Найбільш тугоплавкий метал – це..

3. Мотивація навчальної діяльності.……………………………………………………2-3 хв.

            Вступне слово викладача.

Метали та їх сплави широко використовуються у практичній діяльності людини. Щоб правильно їх використовувати, необхідно знати властивості металів, вміти передбачати наслідки їх перетворень. Тому сьогодні на уроці ми практично проведемо дослідження хімічних властивостей металів як простих речовин.

 Урок у нас незвичайний  і ми починаємо зі слів великого мислителя П. Лапласа:

 

                                                         Те, що нам відомо – обмежено;

             Те, що нам невідомо – безмежно.

 

  • Хто згоден з цими словами, підніміть руку?
  • Хто має іншу думку, підніміть дві руки?
  • Дійсно, кожна людина: учень, викладач, і навіть вчений не зможуть заявити, що він все знає. У вірності цього ми сьогодні на уроці дізнаємося. Ці дивовижні слова стануть гаслом нашого уроку.

4. Проблемно-дослідницька частина ………………………………………………….8-10 хв.

            У групі формуються дослідницькі підгрупи, кожна з яких отримає завдання та необхідні реактиви для виконання експерименту. Необхідно провести дослідження, кожному надається змога самостійного набуття знань.

            Перед початком роботи учні повторюють правила техніки безпеки при проведенні хімічних дослідів.

            Члени дослідницьких груп, отримавши завдання, продумують зміст дослідження та послідовність його виконання. Результати своєї роботи учні заносять у протокол дослідження:

Форма протоколу дослідження

Опис дослідження

Спостереження

Висновки

Рівняння реакцій

 

 

 

 

 

           Завдання для 1 групи. Мета дослідження: дослідити взаємодію металів з водою.

 Дві пробірки на 1/4 заповнити водою; у першу додати  мікрошпатель порошку магнію і нагріти, а у другу додати стружку кальцію та дослідити отриманий розчин фенолфталеїном. Відмітити явища, що відбуваються у пробірках. Скласти рівняння реакцій. 

           Завдання для 2 групи. Мета дослідження: дослідити взаємодію металів з киснем. Обережно щипцями взяти шматочок магнієвої смужки і внести у полум’я горілки. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та електронний баланс, вказати окисник і відновник.

        Завдання для 3 групи. Мета дослідження: дослідити взаємодію металів з галогенами. У пробірку налити 5-7 крапель бромної води і додати мікрошпатель порошку магнію. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та електронний баланс, вказати окисник і відновник.

Завдання для 4 групи. Мета дослідження: дослідити взаємодію металів з кислотами.

У три пробірки помістити по шматочку алюмінію, цинку та міді. Додати по калька крапель хлоридної кислоти. Відмітити, у яких пробірках відбуваються зміни? Чому. Скласти рівняння відповідних реакцій.  Який іон є окисником? Дослід повторити, але заміти хлоридну кислоту на сульфатну. Який іон є окисником?   Скласти рівняння відповідних реакцій.

         Завдання для 5 групи. Мета дослідження: дослідити взаємодію металів з розчинами солей. У три пробірки налити по кілька крапель розчинів солей купрум (ІІ) сульфату, магній хлориду і плюмбум нітрату. Додати у кожну пробірку по шматочку цинку. Відмітити, де відбулися зміни. Чому? Скласти рівняння відповідних реакцій.

 

5. Презентація отриманих результатів дослідження …………………………..10-12 хв.

            Члени дослідницьких груп обмінюються з іншими учнями результатами виконаного дослідження.

6. Закріплення вивченого матеріалу ……………………………………………… 4-5 хв.

 

MgO

 

O2

H2O

Na

 

CuCl2

     BaO

SO2

 

HCl

NaCl

      Гра «Хрестики - нулики»(таблиці на екрані)

O2

 

Ba(OH)2

H2O

Ba

 

H2SO4

NaOH

SO2

 

CuCl2

AgNO3

     Викреслити виграшні варіанти:

v  формул сполук , з якими

      буде реагувати цинк

 

 

v формули сполук, з якими

                      буде реагувати  мідь

 

 

 

  

 

 

7. Підсумки уроку …………………………………………………………………..2-3 хв.

            Оцінювання робіт дослідницьких груп.

8. Домашнє завдання ……………………………………………………………….1-2 хв.

 

 

 

 

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089