8 клас основні класи неорганічних сполук

31.01.2015 11:07

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку «Основні класи неорганічних сполук»

1.Користуючись підручником, заповнити опорну схему:

Класифікація неорганічних речовин:

Прості

 

Складні

 

Неорганічні речовини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. «Третій зайвий». Викреслити третю речовину , яка за певною ознакою  відрізняється від двох інших. Пояснити чому?

      A)  Li, CaO, KOH;                                      Б) Mg(OH)2, Н2, ZnO;

     B) Al, NaOH, O2;                                       Г) H2S, CuO , K.

3.Порівняти масові частки Натрію у наступних речовинах:

      A) Na2O i NaOH;                                       Б) NaNO3 i Na2SO4;

     В) NaOH i Na2CO3;                                   Г) Na2S i  Na3PO4.

4. Обчислити  число атомів Феруму в порції заліза кількістю речовини:

      A) 3 моль;                                                   Б) 7 моль;

     В) 5,6 моль;                                               Г) 2,5 моль.

5. Для досліду використали чотири метали , кількість речовини кожного з них становила 3,5 моль. Обчислити масу кожного металу.

      A) Na, Cu, Zn, Mg;                                     Б) Сa, Fe, Zn, Pb;

     В) Li, Al, Fe, Zn;                                        Г) Cu, Mg, Al, Na.

 

Дидактичний матеріал до уроку «Оксиди, класифікація і назви»

1.Гра  «Хрестики – нулики». Визначити у кожному варіанті виграшний шлях:

           1 варіант                                                              2 варіант

        основні оксиди                                              кислотні оксиди                                 

CO

H2O

Na2O

MgO

CaO

SO2

 BaO

ZnO

Cl2O7

MgO

SO2

Mn2O7

CuO

CrO3

FeO

SO3

Na2O

SiO2

 

2. Пазли «по-хімічному»

    Віднайти пару і скласти правильні формули оксидів:                                             

     A) C       Zn       O2                                                Б)  Fe2             O           O3

                O       O2             S                                       Cr         O3               Ca

                        

     В) Ba        O7       O                                              Г) N2              O5             Si

               Mn2          O        Ba                                  O5          P2          O2

3. Назвати оксиди, вказати до якого класу відноситься кожен з них (кислотний чи основний).

     A) Cl2O7,  SO3,  Mn2O7 , Fe2O3;                                             

     Б) ZnO,  CrO3,  CO, Al2O3;                                                                                 

     В) BaO,  CO2,  Li2O, CrO3;                              

     Г) Na2O,  P2O5,  CrO3, SO2.

4.В якому оксиді масова частка Оксигену є більшою:   

     A) BaO,  CO2;                                                                   Б) MgO, SO2 ;

     В) FeO, P2O5;                                             Г) CrO3,  К2O.

 

5. Визначити об’єм вуглекислого газу за нормальних  умов  масою:

     A) 2 г;                                                        Б) 0,5 г

     В) 1,3 г;                                                     Г) 4 г.

6. Визначити відносну густину сульфур (VI) оксиду за:

     A) H2;                                                         Б) O2 ;         

     В) повітрям;                                              Г) N2 .

7.  Визначити формулу оксиду, у якому масова частка іншого елемента (Е) складає 53%. Е знаходиться у ІІІ групі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку «Кислоти, класифікація і назви»

1. Вказати, яким кислотам відповідають  оксиди:    

     A) СО, P2O5;                                               Б) N2O5, SiO2;

     В) SO3, СО;                                                Г) SO2, P2O5.

2. Пазли «по-хімічному».

    Віднайти пару і склади правильні формули кислот:                                                                       

     A)  H2       SO4       NO3                              Б) SO3     H        Cl

                        SiO3          H                  H2                                                       H        Br        H

                                                                  

     В) SO3            І                  H3                                                Г) NO2          H2        ClO4

                   H2          H            PO4                                    H          S          H

3.Назвати кислоти, які відповідають наступним твердження:

   A) двохосновна безоксигенова;

   Б) трьохосновна оксигеновмісна;

   В) одноосновна безоксигенова;

   Г) двохосновна безоксигенова.

4.Визначити, в якій із двох кислот масова частка Гідрогену є меншою:

    А) HCl,  H2SO3;                                          Б) HІ,  H3PO4;                     

    В) HCl,  HNO2;                                           Г) HClO4,  H2S .                                                                              

5.Визначити кількість речовини сульфатної кислоти масою:

    A) 3,3 г;                  Б) 7 г;                В) 0,5 г;                Г) 4,3 г.

6. Обчислити масу і кількість речовини ортофосфатної кислоти у зразку, що містить:

    А) 2, 05 ∙ 1023 молекул;                              Б) 5, 07 ∙ 1023 молекул;                     

    В) 4, 36 ∙ 1023 молекул;                              Г) 1, 08 ∙ 1023 молекул.                                                                              

Дидактичний матеріал до уроку «Солі (середні), їх склад і назви»

1.     «Поле чудес». Скласти формули солей та назвати їх.

                                   A                                                                             Б                                          

                         

                            В                                                                       Г

 

 

   2. «Знайти втрачене». Дописати пропущені формули солей та іх назви.

    A) CaCO3   -     кальцій  ______________;

           _____     -    барій нітрат.   

    Б) MgSO4     -      ____________сульфат ;

         _____     -    алюміній ортофосфат.

    В) FePO4   -    ферум_____________;

          _____    -    натрій сульфіт.

    Г) СаСІ2    -    __________ хлорид;

          _____    -    магній бромід.                                                 

3.Серед наведених формул вибрати формули солей, вказати валентності елементів, що входять до їх складу . Дати  назву за сучасною українською номенклатурою.

    A)  Al(OH)3,  MgSO4,  K2O,  K2SO3,   HMnO4,  Al2O3,   BaSO4,  K2SO3;

    Б)   Li2O,   ZnS,   CO2,  CuSO4,   Al(NO3)3,  HCl,   PbO,  NaBr; 

    B)  FePO4,  NO2, Cr2O3, Cu(OH)2, CaCO3, HBr,  Fe(NO3)3, MgSO4;

    Г)  Al2O3,  Ca(NO3)2,   Fe2O3, H2SO3, CuSO4,  BaСl2,  AlРO4, СO2;                                   

4. Визначити масові частки всіх елементів в наступних сполуках:     

    A) FePO4;                                                    Б) Al(NO3)3;              

    B)  MgSO4;                                                  Г) CaCO3.

5.Знайти кількість речовини  купрум (ІІ) сульфату, масою:

    A)  5,6 г;                                                      Б)  2,3 г ;          

    В)  6,7 г;                                                      Г)  9 г.

 

6.На одну із важків терезів поклали сіль, натрій хлорид, кількістю речовини 5 моль, а на іншу - кальцій карбонат,  кількістю речовини 3 моль. Маса якої солі буде більшою?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку «Основи, класифікація і назви»

1. Скласти формули основ, яким  відповідають  оксиди:

    A) СаО,  FeO,  ZnO;                                   Б) BaO,  Na2O,  Fe2O3 ;

    В) Li2O,  CuO,  Al2O3;                               Г) MgO, Cr2O3,  K2O.

2. «Мозаїка». Клас ділиться на три групи, кожна отримує таблицю, частину якої  необхідно заповнити. В результаті виконання завдання,  клас отримує повністю заповнену таблицю.

     Група1.

Символ елемента

 

Са   

 

Li

 

Fe(ІІ)

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формула основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Група 2.

Символ елемента

 

   

 

 

 

 

 

   Al

 

  Mg

 

Сu(ІІ)

 

 

 

 

 

 

Формула основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Група 3.

Символ елемента

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    К

 

Fe(ІІІ)

 

  Ba

Формула основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. «Третій зайвий». Викреслити третю речовину , яка за певною ознакою  відрізняється від двох інших. Пояснити чому?

    A) LiOH, Ca(OH)2, KOH;                                                                           

    Б) Mg(OH)2, NaOH, Zn(OH)2;

    В) Zn(OH)2, Al(OH)3, NaOH;                             

    Г) Cr(OH)3, Cu(OH)2 , KOH.

4. Визначити найбільше та найменше значення відносної молекулярної маси у ряді речовин:

    A) Mg(OH)2, NaOH, Zn(OH)2;                                                                              

    Б)  Zn(OH)2, Al(OH)3, NaOH;

    В) Ca(OH)2, KOH, Cr(OH)3;

    Г) Cu(OH)2 , Al(OH)3.

5.  Обчислити кількість речовини:

    A) Al(OH)3, масою 32г;                             Б)  LiOH, масою 1,2г;                         

    В) Cr(OH)3, масою 0,5г.                            Г) Cu(OH)2, масою 2,3г.

6. Маса якої речовини більша:

    A) Ва(OH)2, кількістю речовини 5 моль чи LiOH, кількістю речовини 6 моль;

    Б) Zn(OH)2,  кількістю речовини 0,2 моль чи NaOH, кількістю речовини

        2 моль;

 

    В) Al(OH)3,  кількістю речовини 0,5 моль чи Ca(OH)2, кількістю речовини 1,4 моль;.

                      

    Г) Cu(OH)2,  кількістю речовини 4,3 моль чи Mg(OH)2, кількістю речовини  1,5 моль;. 

7. Речовина містить у своєму складі елементи Натрій, Оксиген і Гідроген з масовими частками, що відповідно дорівнюють 57,5%, 40% і 2,5%. Установіть найпростішу формулу речовини.

Дидактичний матеріал до уроку

«Фізичні та хімічні властивості оксидів»

1.Користуючись підручником та довідковою літературою,  заповнити таблицю.

Формула

оксиду

Назва

оксиду

Агрегатний

стан

Колір

Запах

Розчинність

у воді

CO2

 

 

 

 

 

 

Fe2O3

 

 

 

 

 

 

NO2

 

 

 

 

 

 

SO4

 

 

 

 

 

 

MgO

 

 

 

 

 

 

 

2.Допишіть і урівняйте рівняння можливих реакцій:

    A)1. BaO + H2O →                                    Б)  1. СаO + H2O →                                     

        2. CO2  + H2O →                                           2. P2O+ H2O →

        3. K2O + HCl →                                            3.Na2O +  H2SO4

        4. SO  + NaOH →                                          4. SO+ KOH →

        5.  Al2O3 + CO2 →                                          5. MgO  + N2O5

 

   В ) 1. ZnO + H2O →                                    Г)  1. Na2O + H2O →                                     

        2. SO+ H2O →                                            2. N2O+ H2O →

        3. СаO + HNO3 →                                         3. Al2O3 +  H3PO4

        4. P2O5 + Ba(OH)2 →                                     4. SO+ LiOH →

        5. FeO   +  SO3 →                                            5. Cr2O3  + CO2

 

 

3.Здійснити перетворення, назвати продукти реакцій.

    A)  SO2 → H2SO3 → MgSO3;    

               СаO → Са(OH)2 → Ca(NO3)2 .                                            

      Б)  SO3 → H2SO4 → Al(SO4)3 ;

           Na2O → NaOH → Na2SO3

    В)  P2O5 → H3РO→ AlРO4;                                   

           BaO → Ba(OH)2 → BaСl

    Г)  СO→ H2СO3 → FeСO3;                                           

           Al2O3 → Al(OH)3 → AlPO4 .

4.Визначити оксид, у якому масова частка Оксигену найбільша:

    A) SO2, СаO, Al2O3;    

      Б)  SO3, Na2O,  P2O5 ;

    В) BaO, СO2, N2O;                                   

    Г) Fe2O3, SiO2, Cl2O7.  

5.Який об’єм (за н. у.) займає вуглекислий газ, масою:

     A)  6 г;                                                         Б)  5,3 г ;          

    В)  6,7 г;                                                      Г)  8 г.

6.Визначити молекулярну масу оксиду, якщо його відносна густина за повітрям  становить:

    A)  1,5;                                                         Б)  1,93 ;      

    В)  2,137;                                                     Г)  2,48.

7.Газ, що займає об’єм 19,76 л за нормальних умов, має масу 15 г. Визначити молярну масу даного газу.

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку

«Оксиди в природі. Використання оксидів»

1.Заповнити таблицю, користуючись підручником та додатковою літературою:

Формула оксиду

Наукова назва

Традиційна назва

1.

CO2

 

 

2.

 

 

Негашене вапно

3.

 

Карбон(ІІ)оксид

 

4.

 

 

Палена магнезія

5.

H2O

 

 

 

2.Написати по дві формули  вищих оксидів металічних і неметалічних   елементів, що відповідають наступним загальним  формулам :

    A)  ЕO2;                 Б)    Е2O3;                  В)  ЕО;                        Г)  Е2O.

3.Визначити втрачену речовину Х:

    A) Х + H2O → H3PO4;                                             Б) Х + H2O → H2SO4;

        Х + H2O → Ca(OH)2;                                              Х + H2O → LiOH;

        Na2O + Х → Na2СO3;                             BaO + Х → Ba3(PO4)2;

    В) Х + H2O → H2СO3;                             Г) Х + H2O → HNO3;            

         Х + H2O → Al(OH)3;                               Х + H2O → Mg(OH)2;

         Fe2O3, + Х → Fe2(SO4)3;                         CO2 + Х → ZnСO3;

3. «Поле чудес». Написати можливі хімічні рівняння реакцій із центральною речовиною:

    A)      CaO           HNO3                                             

       CO2            Na2O       BaSO4

             H2O          SO3

 

   Б)        Ca(OH)2      Al2O3

        SO2          CO2                H2SO4

                     H2O          MgO

 

  В)        KOH           P2O5

      MgO        MgO                  H2SO3

                     H2O            SO2

 

  Г)         H2O            CO2

       K2O          SO3                       H2S

                    Al(OH)3       ZnO

4.  Порівняти об’єми за нормальних умов наступних газів:

    A) 2 г СO2 і 4,3 г NO2;    

      Б)  3,4 г SO2 і 7 г СO;

    В) 10 г NO і 10 г СO;                                

    Г) 5 г NO2 і  6 г SO2.

5.Обчислити масову частку вуглекислого газу у суміші карбон (IV) оксиду та карбон (IІ) оксиду масою:

     A)  20 г;                                                       Б)  13 г ;        

    В)  21 г;                                                       Г) 19 г.

6.Одну посудину, об’ємом 3 л, за нормальних умов заповнили киснем, а іншу, аналогічного об’єму, – вуглекислим газом. Зробити висновки щодо маси кожного газу. Підтвердити власні доводи розрахунками.

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку

«Фізичні та хімічні властивості кислот»

1.Користуючись підручником заповнити таблицю:

      Назва                                 індикатора

 

 

Формула

кислоти     

 

 

Лакмус

 

 

Метилоранж

 

 

Універсальний індикатор

 

 

Фенолфталеїн

Сульфатна

 

 

 

 

Хлоридна

 

 

 

 

Нітратна

 

 

 

 

 

2. Дописати та урівняти рівняння можливих реакцій:

    A) 1.HCl  + Ca(OH)2                        Б)   1.H2SO4. + Cu(OH)2 →                                     

         2.H2СO3 + K2O →                                    2.HCl + К2O →

         3.H3PO4 + KOH →                                   3.HNO3 + Ca(OH)2

         4.H2SO4+ BaBr2 →                                   4.H2SO+ CaS →

         5.HNO3 →                                                 5.H2СO3

         6.HBr + CO2→                                          6. HNO3 +CaCl2  →

   В)  1.H3PO4 + Zn→                                 Г)   1.H2SO3 + Na →                                     

         2.HCl + Al2O3 →                                      2.HNO3 + СаO →

         3.H2SO4 + Ba(OH)2 →                              3.H2СO3 + Al→

         4.HNO3 + K3PO→                                   4.H3PO4 + Fe(NO3)3

         5.H2SO4  →                                                5.H2SO3  →

         6.HCl + Cu  →                                           6.H2SO4розв. + Ag →

3.Написати рівняння реакцій в молекулярному вигляді:

    A) 1. Кальцій оксид + хлоридна кислота = …  + … ;

         2. Метасиліккатна кислота →…  + … ;

         3. Сульфатна кислота + барій хлорид = …  + … ;

         4. Натрій + ортофосфатна кислота = …  + … .

    Б) 1. Ферум(ІІ)оксид + карбонатна кислота = …  + … ;

         2.  Сульфатна кислота →…  + … ;

         3.  Нітратна кислота + магній сульфіт = …  + … ;

         4.  Алюміній + бромідна кислота = …  + … .

    В) 1. Калій оксид +  нітратна кислота = …  + … ;

         2.  кислота →…  + … ;

         3.  Хлоридна кислота + натрій нітрит = …  + … ;

         4.  Літій + сульфатна кислота = …  + … .

    Г) 1.  Літій оксид +  сульфітна кислота = …  + … ;

         2.  Карбон(IV)оксид + вода →…  + … ;

         3.   Карбонатна кислота + калій нітрат = …  + … ;

         4.  Нікель +сульфідна кислота = …  + … .

4. Здійснити перетворення, назвати продукти реакцій:

    A) SO2  → H2SO3 → SO2  → СаSO3;

    Б) N2O5 → HNO3→ NO2 →Ba(NO3)2;

    В) СO→ H2СO3 → СO2 → СаCO3 ;

    Г) SO3  → H2SO4 → SO2 →  Nа2SO3.

5.Обчислити масові частки елементів у кислотах:

    A) H3PO4;                                                    Б) H2SO4;    

    В) HNO3;                                                     Г) H2CO3.

6.Використовуючи речовини: кальцій оксид, сульфур (VI) оксид, натрій, карбонатна кислота та продукти їх реакцій,  добути одну просту і чотири складні речовини.

Дидактичний матеріал до уроку «Реакції заміщення і обміну»

1.Дописати рівняння реакцій. Вказати реакції заміщення і обміну.

    A) Mg + HCl →                                      Б) Ca + HNO3

         CaO + H2O →                                         MgO + H2O →                                        

         Cu(OH)2 + H2SO4 →                               Fe(OH)3 + HCl →

         AlPO4 + H2CO3→                                   Ba(NO3)2 + H2SO4

    В) Fe + HF →                                         Г) Ba + H3PO4

         Na2O + H2O →                                        Li2O + H2O →                                        

         Ca(OH)2 + HNO3 →                                Fe(OH)2 +H2SO3

         MgSO4 + HCl →                                     Na2SO4 +  HNO3

2. Вставити пропущені речовини. Написати рівняння в молекулярному вигляді. Вказати  реакції заміщення і обміну.

    A) Барій оксид + … → барій гідроксид;                                   

         Натрій + …→  натрій сульфат + …↑;

         Сульфур(VI)оксид + натрій гідроксид → … + … ;                                           

         Калій сульфід + нітратна кислота →… + … ;    

    Б) Калій оксид + … → калій гідроксид;                                   

         Літій + …→  літій сульфіт + …↑;

         Карбон(IV)оксид + магній гідроксид → … + … ;                                           

         Калій метасилікат + ортофосфатна  кислота →… + … ;    

    В) Ферум(ІІІ)оксид  + … → ферум(ІІІ)гідроксид;                                   

         Алюміній + …→  Алюміній карбонат + …↑;

         Фосфор(V)оксид + цинк гідроксид → … + … ;                                           

         Аргентум нітрат + хлоридна  кислота →… + … ;    

    Г) Натрій оксид  + … → натрій гідроксид;                                   

          Цинк  + …→  цинк хлорид + …↑;

         Нітроген(V)оксид + кальцый гідроксид → … + … ;                                           

         Барій ортофосфат + сульфатна  кислота →… + … ;    

3. Здійснити перетворення. Назвати продукти реакцій:

    A)  S → SO3 → H2SO4 → BaSO4;                                        

    Б)  P → P2O5 → H3PO4 → K3PO4;                                        

    В)  C → CO2 → H2CO3 → CaCO3;

    Г)  N → N2O5 → HNO3 → Al(NO3)3.

4. Користуючись загальними схемами реакцій заміщення і обміну, запропонувати чотири  реакції на прикладі хімічних властивостей кислот:      

     A + BC =  AB + C;

     AB + CD = AD + CD.

5. Порівняти масові частки Гідрогену у наступних кислотах:

    A)  H2SO4 і HNO3;                                        

    Б)  H3PO4 і HClO3;                                        

    В) HNO3 і H2SiO3;

    Г)  HCl і H2SO3.

6.  Розрахувати за хімічними формулами,  молярні маси, маси та кількість речовини  різних кислот за табличними даними:

 

Формула речовини

         m, г

  M, г/моль

   n, моль

A

H3PO4

4,8

 

 

B

H2CO3

 

 

3

C

              HNO3

5

 

 

D

H2SO4

 

 

5,7

                                                                                                                       

 

Дидактичний матеріал до уроку

«Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції»

1.«Розминка».Визначити речовини A, B, C, D і написати відповідні рівняння  реакцій.

    A) H2O → A → CaCO3 ;                        Б) H2O → B → BaSO4;

    В) H2O → C → Na2SO3 ;                       Г) H2O → D → Mg(NO3)2 .

2. При взаємодії магнію з сульфатною кислотою (н. у.) виділилось:

    A) 2,24 л водню;                                    Б) 4,5 л водню; 

    В) 1,2 л водню;                                      Г) 3,36 л водню.

    Визначити масу магнію, який вступив в реакцію.

3.Яка маса сульфур (VI) оксиду прореагує із:

    A) 12 г магній оксиду;                          Б) 5 г натрій оксиду; 

    В) 3,5 г алюміній оксиду;                     Г) 3,36 г літій оксиду?

4.Яка кількість речовини кальцій гідроксиду утвориться під час взаємодії з водою відповідного оксиду, кількістю речовини:

    A) 0,37 моль;                                          Б) 2 моль;

    В) 4,3 моль;                                            Г) 3,2 моль.

5.Після взаємодії барій оксиду із фосфор (V) оксидом, утворилася сіль, масою 5,2 г. Визначити маси вихідних реагентів.

6. Оксид утворений металічним елементом ІІ групи головної підгрупи,  масою 2 г,  провзаємодіяв з  хлоридною кислотою, масою 3,65 г. Визначити формулу оксиду.

7. Внаслідок взаємодії розведеної сульфатної кислоти з 12 г суміші порошків кальцію і міді, виділилося 1,2 л водню (н. у.). Обчислити маси та масові частки кальцію і міді в суміші.

8.Після додавання до води 3 г оксиду, який утворений одновалентним металом, утворилася основа масою 3, 87 г. Визначити метал, відносні молярні маси відповідного оксиду та основи.

Дидактичний матеріал до уроку

«Самостійна робота «Фізичні та хімічні властивості оксидів і кислот»»

Варіант 1

1.Основні оксиди – це…

2.Назвати речовини за сучасною українською номенклатурою, вказати клас неорганічних сполук, до якого належить кожна речовина:

    H2O,  N2O5,  BaO,  CrO3,  HCl,  HNO2.

3.Скласти молекулярні формули речовин:сульфур (VI) оксид, сульфатна кислота, кальцій оксид, сульфідна кислота. Підкреслити речовину, яка при взаємодії з водою утворює кислоту.

4.Закінчити рівняння реакцій. Назвати продукти .

    а) CaO + SO3 →                                          в) СO2 + NaOH →   

    б) MgO + HCl →                                        г)  H2SO4 + Cu(OH)2

5.Обчислити масу кальцій хлориду і об’єм водню, що утворяться  в результаті взаємодії хлоридної кислоти з кальцієм масою 3,6 г.

 Варіант 2

1.Оксигеновмісні кислоти – це…

2.Назвати речовини за сучасною українською номенклатурою, вказати клас неорганічних сполук, до якого належить кожна речовина:

    H2SO4,  Р2O5,  HNO3, СaO,  Al2O3,  HI.

3.Скласти молекулярні формули речовин: сульфур (IV)оксид, сульфітна кислота, магній оксид, карбонатна кислота. Підкреслити речовину, яка при взаємодії з водою утворює основу.

4.Закінчити рівняння реакцій. Назвати продукти .

    а)  BaO + СO2 →                                         в) N2O5 + Ca(OH)2→   

    б)  СaO + H2SO4 →                                     г)  HCl + KOH→

5.Обчислити масу магній сульфату і об’єм водню, що утворяться  в результаті взаємодії розведеної сульфатної кислоти з магнієм масою   5,45 г.

   Варіант 3

1.Кислотні оксиди – це…

2.Назвати речовини за сучасною українською номенклатурою, вказати клас неорганічних сполук, до якого належить кожна речовина:

    H2SO3,  СO2,  H2S, PbO,  Cr2O3,  H2SiO3.

3.Скласти молекулярні формули речовин: нітроген (V) оксид, хлоридна кислота, алюміній оксид, ортофосфатна кислота. Підкреслити речовину, яка при взаємодії з водою утворює кислоту.

4.Закінчити рівняння реакцій. Назвати продукти .

    а)  СaO  + N2O5 →                                      в) SO3 + Ba(OH)2→   

    б)  Al2O3 + H2S →                                       г) H2SO3+ Zn(OH)2

5.Обчислити масу алюміній хлориду і об’єм водню, що утворяться  в результаті взаємодії хлоридної кислоти з алюмінієм масою 2,8 г.

   Варіант 4

1.Двохосновні кислоти – це…

2.Назвати речовини за сучасною українською номенклатурою, вказати клас неорганічних сполук, до якого належить кожна речовина:

    H3PO4,  SO2,  HNO3, CuO,  Ag2O,  HCl.

3.Скласти молекулярні формули речовин: нітроген (ІІ) оксид, сульфітна кислота, ферум (ІІІ) оксид, метасилікатна кислота. Підкреслити речовину, яка при взаємодії з водою утворює основу.

4.Закінчити рівняння реакцій. Назвати продукти .

    а)   BaO + SO2→                                         в) P2O5 + LiOH→   

    б)  Fe 2O3 + H2SO4 →                                  г) HCl + Pb(OH)2

5.Обчислити масу кальцій сульфіту і об’єм водню, що утворяться  в результаті взаємодії сульфітної кислоти з кальцієм масою 1,96 г.

Дидактичний матеріал до уроку

 «Фізичні та хімічні властивості  основ»

1.«Третій зайвий». Викресліть  одну речовину, яка на вашу думку є зайвою   за певною ознакою. Вкажіть цю ознаку.   

    A) Fe(OH)2, Ca(OH)2, KOH;                      

    Б) LiOH, NaOH, Zn(OH)2;

    В) Cu(OH)2, Al(OH)3, NaOH;               

    Г) Cr(OH)3, Mn(OH)2, KOH. 

                                                                                                                                        2.Користуючись підручником,  заповнити таблицю:

               Назва

            індикатора                          

 

 

Назва основи

 

 

Лакмус

 

 

 Метилоранж

 

 

Фенолфталеїн

 

 

Універса-

льний індикатор

Натрій гідроксид

 

 

 

 

Калій гідроксид

 

 

 

 

Ферум(ІІ)гідроксид

 

 

 

 

 

3.  Закінчити рівняння можливих реакцій:

    A)  1. Ca(OH)2 + HCl →                         Б) 1. NaOH + H2SO4→                                     

          2. KOH + СO2→                                     2. Cu(OH)2 + SO3

          3. Fe(OH)3 →                                          3. Ca(OH)2

          4.  Ba(OH)2 + CaO →                             4.  KOH + MgO →

          5.   NaOH + FeSO4 →                             5.  LiOH +  ZnSO3

   В)   1. Zn(OH)2 + H3PO4                      Г)  1. Ba(OH)2 + H2SO3 →                                     

          2. Mg(OH)2 + N2O3→                             2. LiOH + SO2

          3. Ba(OH)2 →                                          3. Al(OH)3

          4.  NaOH + K2O  →                                  4. Mg(OH)2  +  Fe2O3

          5.  KOH + CuSO4  →                               5. Ca(OH)2 + Na2СO3

 4. Заповнити пропуски. Написати рівняння в молекулярному вигляді. Назвати продукти реакцій.

    A)  1. … +  вода = літій гідроксид ;

         2. Купрум(ІІ)гідроксид →…  + … ;

         3. Магній гідроксид + сульфатна кислота = …  + … ;

         4. Натрій гідроксид + алюміній ортофосфат = …  + … .

    Б) 1. … + вода = натрій гідроксид ;

         2.  Ферум(ІІІ)гідроксид →…  + … ;

         3.  Калій  гідроксид + нітратна кислота = …  + … ;

         4.  Барій гідроксид +  цинк бромід = …  + … .

    В) 1. … +  вода = кальцій гідроксид ;

         2.  Хром(ІІІ)гідроксид →…  + … ;

         3.  Кальцій + хлоридна кислота = …  + … ;

         4.  Літій гідроксид + манган сульфат = …  + … .

    Г) 1.  … +  вода = магній гідроксид;

         2.  Цинк гідроксид →…  + … ;

         3.   Барій гідроксид + карбонатна кислота = …  + … ;

         4.  Магній гідроксид + купрум(ІІ)сульфід = …  + … .

5.Здійснити перетворення:

    A) СаO  → Ca(OH)2  →   СаO → СаSO3;

    Б) 2O → NаOH →NаNO3 ;

    В) Fe2O3 → Fe(OH)3 → Fe2O3 →  FeSO4;

    Г) ZnO  → Zn(OH)2  →  ZnO → ZnСO3.

6.Яка маса осаду утвориться при взаємодії вуглекислого газу і кальцій гідроксиду масою:

   A) 3,7 г;                Б) 0,6 г;             В) 1,3 г;                  Г) 0,5 г.

Дидактичний матеріал до уроку «Реакція нейтралізації. Розкладання нерозчинних основ у процесі нагрівання»

1.Із списку речовин відшукати основи, здійснити іх розподіл за розчинністю  у воді.

    A) BaO, H2SO4, Са(OH)2, K 3PO4, P2O5, NaOH;

    Б) КOH, CO2, Fe2O3, H2CO3, HCl, Mg(OH)2;

    В) Ba(OH)2, CO, Fe(OH)2, K2O, ZnS , K2SO3;

    Г) SO2, LiOH, H2SO3,  Cu(OH)2, NaCl, HNO3

2.  Написати рівняння взаємодії  лугів із сульфатною кислотою, а основ із хлоридною кислотою.  Назвати продукти реакції.                                     

    А) Ba(OH)2, Mg(OH)2, NaOH, Fe(OH)3;

    Б) КOH, Fe(OH)2, Pb(OH)2, LiOH;

    В) Ba(OH)2, Cu(OH)2, KOH, Zn(OH)2;

    Г) Cr(OH)3, LiOH, Cu(OH)2, NaOH.

3. Вставити пропущені формули речовини та урівняти відповідні реакції:

    A) Ba(OH)2 + H2SO3 = … + …;

               … + HCl = NaCl + …;

         … + … = MgSO4  + H2O;

         Cu(OH)2    t     … +… .

    Б)  КOH + H2SO4 = … + … ;

          … + HBr = KBr + …;

          … + … = Zn3(PO4)2 + H2O;

         Ca(OH)2    t     … +… .

    В) Zn(OH)2 + H2SO4 = … + …;

         … + HI = FeI2  + …;

         … + … = CuCl 2 + H2O;

         Fe(OH)3    t      … +… .

   Г)  Cr(OH)3 + HNO3= … + … ;

          … + H2S = MnS + …;

          … + … = Al2(SO4)3+ H2O;

         Al(OH)3    t      … + … .

4.Закінчити  можливі рівняння реакцій у молекулярному вигляді.

   A)  Натрій гідроксид    t     

         Барій гідроксид + сульфур(VI)оксид  →      

         Ферум(ІІІ)гідроксид + кальцій оксид →     

         Літій гідроксид + хлоридна кислота →    

         Алюміній гідроксид    t     

   Б) Літій гідроксид      

         Калій гідроксид + карбон(IV)оксид →    

         Ферум(ІІ)гідроксид +  купрум(ІІ)оксид  →    

         Кальцій гідроксид + сульфатна кислота →      

         Хром(ІІІ)гідроксид    t   

   В)  Калій гідроксид   t  

          Барій гідроксид + сульфур(IV)оксид    → 

         Кальцій гідроксид + кальцій оксид    →  

         Плюмбум(ІІ)гідроксид + нітратна кислота  →   

         Магній гідроксид   t

   Г)  Барій гідроксид   t

         Магній гідроксид + карбон(IV)оксид →    

         Калій гідроксид + барій гідроксид →    

         Купрум(ІІ)гідроксид + бромідна кислота   →

         Ферум(ІІІ)гідроксид    t   

Дидактичний матеріал до уроку «Поняття про амфотерні основи»

1.Із списку запропонованих речовин вибрати амфотерні основи, назвати іх за сучасною номенклатурою:

    A) Zn(OH)2, H2SO3 Mg(OH)2, NaOH, HCl, MgSO4;

    Б) H2SO4, KBr, Fe(OH)2, Pb(OH)2, H2O, Na 3PO4;

    В) Na 3PO4, Cu(OH)2, KOH,  Mg(NO3)2, Cr(OH)3, HІ;

    Г) Al(OH)3, CaCO3,  NaOH, MgSO4, H2SO4, FeI2.

2.Виберіть із перелічених речовин  ті, які доводять амфотерність цинк (ІІ) гідроксиду. Напишіть відповідні рівняння реакцій.

    A) Al(OH)3, H2SO4, Mg(NO3)2, NaOH, HCl;

    Б)  H2SO3, K2SO4, LiOH, CO2, Na 3PO4;

    В)  H 3PO4, Cu(OH)2, KOH,  NaNO3, SO3;

    Г)  Fe(OH)3, CO,  NaOH, Mg3(PO4)2, H2S.

3.Закінчити рівняння можливих реакцій, назвати продукти:

    A)  Zn(OH)2 + H2SO4  = … + …;

                Al(OH)3 + NaOH  = … + …;

          …  +  …  = KCrO2 + HO;

    Б)  Cr(OH)3 + H2SO3  = … + … ;

          Zn(OH) +  =  … + …;

          …   +  …  =  Na2ZnO2+ H2O;

    В)  Pb(OH)2 + HCl  = … + …;

          Al(OH)+ LiOH = …  + …;

          …  +  …  =  NaAlO2 + H2O;        

    Г)  Cr(OH)3 + HNO3 = … + … ;

          Zn(OH)  + КOH = … + …;

          …  +  …  =  K2ZnO2  + H2O;

Дидактичний матеріал до уроку

«Техніка безпеки під час роботи з лугами. Використання основ»

1.Усний хімічний диктант. Закінчити речення:

1.     Досліди повинні виконуватися згідно…

2.     Досліди повинні виконуватися під наглядом…

3.     На робочому місці не повинно бути…

4.     Розчини слід брати за допомогою …

5.     Брати твердий луг тільки…

6.     Нагріваючи рідини, тримати пробірку …

7.     Визначати запах речовини потрібно…

8.     Надлишок реактиву не …

9.     У разі попадання лугу на шкіру або слизові оболонки спочатку промити уражене місце … до тих пір, поки ділянка не перестане бути слизькою, а потім розчином...

10.                       Після закінчення роботи учень повинен…

2. Вибрати із списку речовини, які реагуватимуть із калій гідроксидом.   Написати відповідні рівняння реакцій:

    A) Ca(OH)2, SO3, ZnSO4, CuO, HCl, CO2;

    Б)  H2S, AlPO4, LiOH, SO2, KCl, N2O5;

    В)  Mg(OH)2, CO2, Fe(NO3)3, SO3, H2SO4, CaO;

    Г)  P2O5, Fe(OH)3, HNO3,  NaOH, CuSO4, SO2.

3.Закінчити рівняння реакцій, підкреслити однією лінією луги, а подвійною – нерозчинні у воді основи:

    A) Mg(OH)2 + H2SO4 = … + …;

              H2O + Na2O = … ;

         Ba(OH)2 + Na2CO3 = … + …;

   Б)  КOH + HNO3 = … + … ;

         H2O + ZnO = … ;

         NaOH + CuSO4 = … + …;

   В) Zn(OH)2 + H2SO3 = … + …;

        H2O + BaO = …;

         LiOH + ZnSO4= … + …;

   Г) Cr(OH)3 + HNO3 = … + … ;

         H2O + Al2O3 = … ;

         NaOH + Fe(NO3)3 = … + …;

4.Здійснивши перетворення, визначити речовину Х. Написати відповідні рівняння реакцій:

    A)  Ca → Х → Ca(OH)2 → CaSO4;

    Б)  Al → Х → Al(OH)3 → AlPO4;

    В)  Mg → Х→ Mg(OH)2 → Mg(NO3)2;

    Г)  Fe → Х→ Fe(OH)2 → FeCO3.

5. Внаслідок взаємодії натрій гідроксиду із купрум (ІІ) сульфатом утворилось 2,6 г синього осаду. Визначити масу натрій гідроксиду в реакції.

6. Ошурки алюмінію, масою 6 г, спалили у кисні. Утворений оксид    провзаємодіяв із водою із утворенням нерозчинної сполуки. Визначити масу нерозчинної речовини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку

 «Фізичні та хімічні властивості середніх солей»

1.Користуючись довідковою літературою, заповнити таблицю:

           Фізична           властивість                            

   

 

Назва солі

 

 

Агрегатний стан

 

 

Розчинність у воді

 

 

Температура плавлення

 

 

Смак

Натрій хлорид

 

 

 

 

Плюмбум сульфат

 

 

 

 

Барій хлорид

 

 

 

 

 

2. Серед переліку речовин вибрати :

    A) формули розчинних солей: NaCl, AgCl, ,  ZnСO3, KOH, Ca3(PO4)2;

    Б) формули нерозчинних солей: FeSO4, K2SO3, Na2SO3, BaSO4, AgCl;

    В) формули малорозчинних солей: Fe2(SO4)3, BaSO3, Ag2SO4, AgCl,  MgCO3;

3. Закінчити рівняння можливих реакцій:

    A)  1. BaCl2+ K →                                  Б) 1.  ZnSO4+ Na→                                     

          2. CuSO4+ KOH →                                2. Fe2(SO4)3 + LiOH →

          3. Fe(NO3)3 →                                        3. CaSO3

          4.  BaBr2 + H2SO4 →                              4.  CaS + H2SO3  →

          5.  FeSO4 + BaCl2→                               5.  ZnSO3 + K2S→

    В) 1. K3PO4+ Li →                                 Г) 1. ZnSO3+ Al →                                     

         2. Mn(NO3)2 + NaOH  →                       2. CaCl2 + Ba(OH)2

         3. BaСO3 →                                            3. Al(NO3)3

         4.  K3PO4+  HNO3→                                4. Fe(NO3)3 + H3PO4

         5.  CuSO4  + Pb(NO3)2 →                       5. CaBr2+ Na2СO3

4. Заповнити пропуски. Написати рівняння в молекулярному вигляді. Назвати продукти реакцій.

    A) 1. Магній хлорид  +  літій = + …  ;

         2. Кальцій карбонат →…  + … ;

         3. Магній ортофосфат + сульфатна кислота = …  + … ;

         4. Натрій ортофосфат  + … = алюміній ортофосфат  + … .

    Б) 1. Кальцій нітрат + калій =…  + …;

         2.  Барій сульфіт →…  + … ;

         3.  Калій  хлорид + нітратна кислота = …  + … ;

         4.  Барій бромід  + …   = барій карбонат  + … .

    B) 1. Ферум(ІІІ)бромід+ магній  = …  + … ;

         2.  Магній нітрат →…  + … ;

         3.  Кальцій сульфат + хлоридна кислота = …  + … ;

         4.   …+ магній сульфат = …  + барій сульфат .

    Г) 1. Цинк сульфат +  алюміній…  + …  = ;

         2.  Цинк карбонат →…  + … ;

         3.   Барій сульфіт + карбонатна кислота =;

         4.   Купрум хлорид  +… = купрум(ІІ)сульфід   + …

5. Здійснити перетворення:

    A) H2SO4 → К2SO4 → КCl → КOH;

    Б) H2CO3→ CaCO3 → CO2 → MgCO3;

    В) H2SO3 → BaSO3 → SO2 →  H2SO3;

    Г) FeCO3→ CO2 →  H2CO3 → ZnCO3.

6. У результаті взаємодії 4г суміші порошків магнію і цинку з алюміній   сульфатом відновився метал масою 1,3 г. Визначте маси вихідних речовин.

Дидактичний матеріал до уроку

«Поширення солей у природі та іх практичне значення»

1.Користуючись довідковою літературою, заповнити таблицю:

«Значення найпоширеніших солей у природі»

Формула солі

Хімічна

назва

Традиційна назва

Поширення у природі

Практичне значення

СаCO3

 

 

 

 

NaCl

 

 

 

 

Na2CO3                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

CuSO4

 

 

 

 

 

2.Із запропонованого списку речовин виберіть ті, з якими буде реагувати натрій карбонат. Написати відповідні рівняння реакцій.

    A) хлоридна кислота, карбон (IV)оксид, кальцій, калій гідроксид, кальцій нітрат, залізо;

    Б) сульфатна кислота, барій оксид, барій, натрій гідроксид, кальцій хлорид, цинк;

    В) ортофосфатна кислота, фосфор(VI)оксид, калій, літій гідроксид, барій хлорид, алюміній;

   Г) сульфітна кислота, алюміній оксид, кальцій, калій гідроксид, кальцій хлорид, магній.

3.Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення:

                             Cu(OH)2;                                          Mg(OH)2;

A)   CuSO4              CuCl2;                   Б) MgCO3                MgSO4;

                    CuS.                                                  Mg3(PO4)2.

 

                    AgCl;                                                Fe(OH)2;

    В) AgNO3              Ag3PO4;                Г) FeSO4                   Fe(NO3)2;

                             AgBr.                                                FeCO3.

4.Після проведення реакції  кальцію із достатньою кількістю магній хлориду отримали сіль. Обчислити масу та кількість речовини отриманої солі, коли відомо:

    A) m(Ca) = 3,6 г;                                        Б) m(Ca) = 0,5 г;            

    В) m(Ca) = 5,3 г;                                        Г) m(Ca) = 6,5 г.

5.Яку кількість кальцій оксиду і об’єм вуглекислого газу (н. у.) можна отримати шляхом прожарення вапняку, масою:

    A)  25 г;                                                      Б)  45 г ;         

    В)  65 г;                                                      Г) 89 г.

6. Чи вистачить 2 г купрум (ІІ) сульфату для отримання 3,5 г купрум (ІІ) гідроксиду (якщо не вистачить, то вкажіть необхідну масу купрум (ІІ) сульфату). Отримання основи відбувається згідно з рівнянням:

    CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2↓ + Na2SO4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до уроку

 «Генетичний зв'язок між  класами неорганічних сполук (2 години)»

1.З поданого переліку формул речовин виписати окремо формули оксидів, кислот, основ, солей, назвати їх:

    A) H2SO4, BaO, Са(OH)2, K 3PO4, P2O5, NaOH;

    Б) H2CO3, FeCl3, CO2, Fe2O3, HCl, Mg(OH)2;

    В) H2SO3, K2SO3, CO, Mg(OH)2, K2O, ZnS;

    Г) KF, SO2, H2SO3,  Cu(OH)2, NaCl, HNO3.

2. Визначити речовину Х, здійснивши перетворення:

    A) Магній оксид  →  Х → магній хлорид → магній сульфат;

                                         ↓                                                                                                                    

                                      вода

    Б) Ферум (ІІ) оксид → Х → ферум (ІІ) нітрат → ферум (ІІ) сульфіт ;

                                            ↓                                                                                                                    

                                         вода                                    

    В) Алюміній оксид → Х → алюміній хлорид → алюміній фосфат;

                                           ↓                                                                                                                    

                                        вода 

    Г) Купрум (ІІ) оксид → Х → купрум (ІІ) сульфат → купрум (ІІ) бромід;

                                              ↓                                                                                                                    

                                           вода.   

3.Встановити речовини A, B, C, D, користуючись підказками. Написати відповідні рівняння реакцій.

    A)   S   + O2        А   + H2O        В    +  Mg         С    +  HNO3         D;                                                                                                                    

    Б)   P   + O2        А   + H2O        В    +  Al          С    +   HNO3        D ;

    В)   C   + O2        А   + H2O        В    +  K           С    +   H2SO4       D ;

4.Які із речовин будуть реагувати між собою? Написати рівняння можливих реакцій.

    A) кальцій оксид, сульфур(VI)оксид, сульфатна кислота, магній;                                                                                                                    

    Б) натрій оксид, нітроген(V)оксид, карбонатна кислота, кальцій ;

    В) барій оксид, карбон(IV)оксид, ортофосфатна кислота, алюміній;

    Г)  калій оксид, сульфур (VI) оксид, хлоридна кислота, ферум (ІІ) .                                                                                                                                                   

5. Користуючись схемою і відомою сіллю, здійснити перетворення. Написати відповідні рівняння реакцій.

Основний  оксид

 

Основа

 

Амфотерна основа

 

Амфотерний оксид

 

Сіль

 

 

Кислота

 

Кислотний оксид

 

Неметал

 

Метал

 

 

Сіль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     A) BaSO3;                                        

     Б) Na 3PO4;                                        

     В) CaCO3;       

     Г) Mg(NO3)2.      

6.  Обчислити об’єм водню, що виділиться в результаті дії на розчин сульфатної кислоти магнієм, масою:

    A)  3,2 г;                                                      Б)  5,4 г;                                        

    В)  1,3 г;                                                      Г)   4 г.      

7. Одновалентний метал прореагував із хлоридною кислотою з виділенням водню. Визначити невідомий метал, користуючись додатковими даними:

    A) m(Me) = 3 г, m(HCl) = 3,8 г;                                        

    Б) m(Me) = 4,3 г, m(HCl) = 5,47 г;                                        

    В) m(Me) = 5,6 г, m(HCl) = 7,1 г;       

    Г) m(Me) = 0,7 г, m(HCl) = 0,89 г.

Дидактичний матеріал до уроку

«Загальні способи одержання оксидів, основ, кислот, солей (2 години)»

1.Користуючись підручником, заповнити таблицю:

         «Лабораторні способи одержання оксидів, основ, кислот, солей»

Клас  сполук

Лабораторні способи одержання

Приклади хімічних реакцій

1.

Оксиди

1.

 

2.

 

3.

 

2.

Основи

1.

 

2.

 

3.

 

3.

Кислоти

1.

 

4.

Солі

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

6.

 

 

7.

 

 

2.Отримати трьома способами оксиди, відповідно до варіантів:

    A) Кальцій оксид;                                      Б) Магній оксид;

    В) Ферум(ІІІ)оксид;                                   Г) Алюміній оксид.

3. Добути лабораторними способами(не менше чотирьох) відповідні солі:

    A) Купрум(ІІ)сульфат;                              Б) Магній нітрат;

    В) Кальцій карбонат;                                Г) Натрій сульфіт.

4.Здійснити перетворення і назвати продукти реакцій:

   A) Na → NaOH → Na2SO4 → BaSO4;

   Б) Mg → Mg(OH)2 → MgCl2 → AgCl;

   В) Ca → Ca(OH)2  → Ca(NO3)2 → CaCO3;

   Г) Zn → Zn(OH)→ ZnSO4 → Zn3(PO4)2 .

5.Користуючись наявними реагентами та продуктами іх взаємодії, отримати одну просту і шість складних речовини. Написати відповідні рівняння реакцій:

    A) Кисень, хлоридна кислота, залізо, натрій гідроксид;

    Б) Кисень, сульфатна  кислота, кальцій, калій гідроксид;

    В) Кисень, нітратна кислота, магній, літій гідроксид;

    Г) Кисень, сульфітна кислота, цинк, барій гідроксид.

6.Скласти схему одержання:

    A) Сульфатної кислоти із сірки;

    Б) Карбонатної кислоти із вуглецю;

    В) Сульфітної кислоти із сірки;

    Г) Нітратної кислоти із азоту.

    Написати відповідні рівняння реакцій у молекулярному вигляді.

7.Для отримання водню використали хлоридну кислоту і кальцій. Визначити об’єм водню ( н. у.). Маса кальцію становить:

     A)  3,1 г;              Б)  4,4 г;             В)  1,6 г;               Г)   6 г. 

8.Яку масу сірки потрібно спалити для отримання сульфур (VI) оксиду, масою:    

  A)  10,87 г;             Б)  4,54 г;          В)  8,68 г;              Г)   4,65 г. 

9.У надлишку розведеної сульфатної кислоти розчинили сплав міді і цинку, масою 4,56 г. Внаслідок реакції виділилось 1,2 л водню за нормальних умов. Визначити масову частку міді у сплаві.

10.Реакцією нейтралізації між хлоридною кислотою та 25,5 г лугу, утвореного  одновалентним металом, отримали 11, 5 г води. Визначити метал, яким був утворений луг.

 

Дидактичний матеріал до уроку

«Значення експериментального методу в хімії»

1.Заповнити таблицю:

«Зміна забарвлення індикаторів у розчинах кислот і лугів»

Індикатори

Колір індикатора в середовищі

нейтральному

кислому

лужному

Лакмус

 

 

 

Фенолфталеїн

 

 

 

Метилоранж

 

 

 

Універсальний індикатор

 

 

 

 

2.Учням видали по три пронумеровані пробірки без етикеток , в яких містяться:

    A) Сульфатна кислота, калій карбонат, натрій гідроксид;

    Б) Хлоридна кислота, натрій сульфат, калій гідроксид;

    В) Сульфітна кислота, барій хлорид, літій гідроксид;

    Г) Нітратної кислоти, калій сульфат, барій гідроксид.

    Допоможіть визначити вміст кожної пробірки, використавши лише одну речовину.

3. Використавши один із запропонованих реактивів, доведіть наявність у пробірці:

    A) Сульфатної кислоти;

    Б) Хлоридної кислоти;

    В) Кальцій карбонату;

    Г) Калій сульфату.

    Реактиви:барій хлорид, калій сульфат, арґентум нітрат, кальцій хлорид, хлоридна кислота, купрум (ІІ) сульфат, натрій нітрат.

    Підтвердити власні доводи відповідними хімічними  реакціями.

Дидактичний матеріал до уроку

«Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції»

1.За рівняннями реакцій визначити маси відповідних металів:

           x                               1,2 л

    A) Mg + 2HCl = MgCl2 + H2;

                                          22,4 л/моль

          x                                         3,4 л

    Б) Ca +  H2SO4розв. =  CaSO4 + H2;

                                              22,4 л/моль

          x                                    5,6 л

    В) Zn +  H2SO3 =  ZnSO3 + H2;

                                            22,4 л/моль

            x                                           3,6 л

    Г)2Na +  H2SO4розв =  Na2SO4 + H2;

                                                22,4 л/моль

2. Яку кількість речовини кальцій карбонату можна отримати внаслідок взаємодії кальцій оксиду і карбон (IV) оксиду кількістю речовини:

    A) 1,5 моль;          Б) 4 моль;         В) 2,34 моль;         Г) 3,5 моль. 

3. Обчислити маси барій хлориду і сульфатної кислоти, необхідних для добування барій сульфату масою:

    A) 5 г;                   Б)  4,5 г;               В) 7,6  г;              Г)  7 г.

4.У результаті взаємодії деякого тривалентного металу масою 10,4 г з розчином хлоридної кислоти,  виділився водень, об’ємом 12,9 л (н. у.).

    Визначте цей метал.

5.Обчислити масу:

    A) сульфатної кислоти, що утворилася в результаті проведення таких перетворень: сірка → сульфур(VI)оксид → сульфатна кислота, якщо для реакції взяли сірку, масою 5,6 г.

    Б) ортофосфатної кислоти, що утворилася в результаті проведення таких перетворень: фосфор → фосфор(V)оксид → ортофосфатна кислота, якщо для реакції взяли  фосфор,  масою 4,2 г.                                                                                        

Дидактичний матеріал до уроку

«Узагальнення і систематизація знань з теми: «Основні класи неорганічних сполук»»

1.Скласти хімічні формули та здійснити класифікацію даних речовин за відношенням до певного класу неорганічних сполук: 

    A) барій ортофосфат, хлоридна кислота, калій карбонат, ферум (ІІІ) сульфід, кальцій гідроксид, хлор (VII) оксид, плюмбум (ІІ) силікат, натрій сульфіт, нітратна кислота, хром (ІІІ) йодид, карбон (ІV) оксид, алюміній гідроксид.

    Б) аргентум оксид, кальцій сульфат, ортофосфатна кислота, магній гідроксид,  манган (ІІ) нітрат, станум (ІV) гідроксид, сульфітна кислота, натрій метасилікат, ферум (ІІІ) оксид, магній бромід, алюміній нітрат, карбонатна кислота;

    В) сульфітна кислота, цинк (ІІ) гідроксид, барій сульфід, натрій карбонат, манган (IV) оксид, кальцій карбонат, барій сульфат, сульфур (VI) оксид, ферум (ІІІ) гідроксид,  нітроген (І) оксид, алюміній бромід, літій гідроксид;

    Г) нітратна кислота, сульфатна кислота, нітроген (ІІ) оксид, магній нітрат, купрум (ІІ) гідроксид, манган (ІІ) хлорид, арґентум ортофосфат, хром(ІІІ) оксид, алюміній гідроксид, карбон (ІІ) оксид, хлоридна кислота, барій карбонат

2.Скласти молекулярні формули можливих сполук і назвати їх за сучасною номенклатурою

                    SO4                                                              S

                     ↑                                                                 ↑

    A) O   ← Mg→OH                                      O  ←  Fe(II) → OH

                      ↓                                                                ↓

                    NO3                                                            PO4

 

 

 

                     SO3                                                            Cl

                      ↑                                                                ↑

Б)   O ←   Li → OH                                    O ←  Cr(III)→ OH

                      ↓                                                                ↓

                     SO4                                                           SiO3

                        

                     Br                                                             NO3

                      ↑                                                               ↑

    В)   O ←  Na → OH                                    O  ← Fe(III) → OH

                      ↓                                                               ↓

                    NO3                                                          SiO3

 

                     Cl                                                            PO4      

                      ↑                                                               ↑

    Г)   O ←  Al → OH                                     O ←  Cu(II) → OH

                      ↓                                                               ↓

                   SO3                                                            SiO3

3. Написати по 5 формул солей, з якими реагуватиме: 

    A)  Mg ;                                                       Б)  Mn;                                       

    В)  Al ;                                                         Г)  Zn .

4.Складіть хімічні рівняння за даними схемами:

    A)  калій гідроксид + ферум (ІІІ) сульфат →

          барій гідроксид + натрій карбонат →

          барій нітрат + сульфатна кислота 

Б) манган + ферум (ІІ) сульфат →

         магній + сульфідна кислота →

         меркурій (ІІ) хлорид + калій фосфат →

    В) сульфітна кислота + калій силікат →

         барій карбонат + нітратна кислота →

         натрій гідроксид + ферум (ІІ) йодид →

    Г) аргентум нітрат + хром (ІІІ) бромід →

         сульфатна кислота + барій хлорид →

         купрум (ІІ) сульфат + натрій гідроксид →

5.Складіть хімічні рівняння за даними схемами:

    A) Na → NaOH → Na2CO3 → NaCl → NaNO3;

         S → SO2  →  H2SO3 → K2SO3 → ZnSO3.

    Б) Ca → CaO →Ca(OH)2 → Ca3(PO4)2 → H3PO4;

         P  → P2O5 → H3PO4 →  Na3PO4 → NaBr.

    В) Zn → ZnCl2 → Zn(OH)2 → ZnO → Zn(NO3)2;

         SO3 → Na2SO4 → NaI → Na2SO4 → BaSO4.

    Г) CaCl2 → CaCO3 → CO2 → K2CO3 → BaCO3;

         C → CO2 → H2CO3 → CaCO3 → CaCl2.

 
   
 

6. Відомо, що при взаємодії деяких реагентів утворилася нерозчинна речовина,  масаю 5,7 г. Обчислити маси вихідних речовин:

    A) Купрум (ІІ) сульфат + калій гідроксид →;

    Б) Ферум (ІІ) нітрат + калій гідроксид →;

    В) Хром (ІІІ) хлорид + калій гідроксид →;

    Г) Алюміній сульфат + калій гідроксид →.

Дидактичний матеріал до уроку

«Контрольна робота з теми:

«Основні класи неорганічних сполук»

Варіант 1

1.Вибрати із списку речовин основний оксид:

    а) Na3PO4;                                                   б) CO2;

    в) CaO;                                                        г) HCl.

2. Вибрати із списку речовин нерозчинну речовину:

    а) Na2SO4;                                                   б) CaCO3;

    в) LiOH;                                                      г) BaCl2.

3.У розчині сульфатної кислоти метилоранж змінить колір на:

    а) червоний;                                               б) синій;

    в) рожевий;                                                 г) не зміниться.

4.З якою з перелічених металів буде взаємодіяти хлоридна кислота:

    а) Na ;                                                          б) Cu;

    в) Ag   ;                                                        г) Hg.

5.Установіть відповідність:

    а) купрум (ІІ) сульфат                               1. HCl;                                        

    б) натрій гідроксид                                    2. CuSO4;   

    в) хлоридна кислота                                  3. Li2O;

    г) літій оксид                                              4. NaOH;

6. Установіть відповідність:

    а) 3AgNO3 + AlCl3 →                                 1. CaSO4;                                       

    б) NaOH + HCl →                                      2. 3AgCl + Al(NO3)3;

    в) CaO + SO3→                                           3. CaSO4 + 2H2O;

    г) Ca(OH)2 + H2SO4 →                               4. NaCl + H2O.

7.Допишіть схеми реакцій і складіть рівняння:

    а) SO3 + Mg(OH)2

    б) BaCl2 + H2SO4

    в) Fe(OH)3   t

    г) Na2O + H2O →

8.Розведена сульфатна кислота прореагувала із магнієм, масою 5,8 г. Обчислити масу утвореної солі і об’єм водню, що виділився за нормальних умов.

9.Здійснити перетворення:

    Na → Na2O → NaOH →Na2SO4→ NaCl

                 ↓

            Na2CO3

 

10.Внаслідок взаємодії 24 г сплаву міді і магнію  з хлоридною кислотою,    виділилося 12,6 л водню за нормальних умов. Обчислити масову частку міді у сплаві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота з теми:

«Основні класи неорганічних сполук»

Варіант 2

1.Вибрати із списку речовин кислотний оксид:

    а) AlPO4;                                                     б) SO2;

    в) Na2O;                                                       г) H2SO4.

2. Вибрати із списку речовин розчинну речовину:

    а) NaCl;                                                       б) CaCO3;

    в) Zn(OH)2;                                                 г) BaSO4.

3.У лужному середовищі лакмус змінить колір на:

    а) червоний;                                               б) синій;

    в) рожевий;                                                 г) не зміниться.

4.З якою з перелічених речовин не буде взаємодіяти натрій гідроксид:

    а) SO3 ;                                                         б) BaO;

    в) CuSO4  ;                                                   г) H2S.

5.Установіть відповідність:

    а) манган (ІІ) хлорид                                 1. MnCl2;                                       

    б) алюміній гідроксид                               2. CO2;  

    в) метасилікатна кислота                          3. Al(OH)3;

    г) карбон (IV) оксид                                  4. H2SiO3;

6. Установіть відповідність:

    а) Fe(NO3)3 + 3KOH →                              1. Na2SO3 + 2H2O;                                       

    б) Mg(OH)2 + 2HNO3 →                            2. Fe(OH)3 + 3KNO3;

    в) Al2O3 + 3SO2→                                       3. Mg(NO3)2 + 2H2O;

    г) 2NaOH + H2SO3 →                                 4. Al2(SO3)3.

7.Допишіть схеми реакцій і складіть рівняння:

    а) CO2 + Ca(OH)2

    б) PbSO4 + HCl→

    в) Al(OH)3   t

    г) BaO + H2O →

8.Хлоридна кислота прореагувала із кальцієм, масою 8,7 г. Обчислити масу утвореної солі і об’єм водню, що виділився за нормальних умов.

9.Здійснити перетворення:

    S → SO3 → H2SO4 →CaSO4→ CaCl2

              ↓

         K2SO4

 

10.Внаслідок взаємодії 34 г сплаву платини і алюмінію  з розведеною сульфатною кислотою, виділилося 10 л водню за нормальних умов. Обчислити масову частку платини у сплаві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота з теми:

«Основні класи неорганічних сполук»

Варіант 3

1.Вибрати із списку речовин двохосновну кислоту:

    а) H3PO4;                                                     б) P2O5;

    в) NaCl;                                                       г) H2SO3.

2. Вибрати із списку речовин нерозчинну речовину:

    а) Cr(OH)3;                                                  б) Li2CO3;

    в) ZnSO3;                                                     г) KCl.

3.У нейтральному середовищі колір метилоранжу:

    а) оранжевий;                                             б) фіолетовий;

    в) червоний;                                                г) синій.

4.З якою з перелічених речовин  буде взаємодіяти кальцій карбонат:

    а) СаO ;                                                        б) ZnO;

    в) HCl  ;                                                       г) Al(OH)3.

5.Установіть відповідність:

    а) кальцій нітрат                                        1. Ca(OH)2;                                      

    б) бромідна кислота                                   2. MnO2;  

    в) кальцій гідроксид                                  3. Ca(NO3)2;

    г) манган (IV) оксид                                  4. HBr.

6. Установіть відповідність:

    а) 2AgNO3 + BaCl2 →                                1. Cu(OH)2 + K2SO4;                                       

    б) CuSO4 + 2KOH →                                  2. Fe2(SO4)3 + 6H2O;

    в) BaO + CO2→                                          3. BaCO3;

    г) 2Fe(OH)3 + 3H2SO4 →                            4. 2AgCl + Ba(NO3)2.

7.Допишіть схеми реакцій і складіть рівняння:

    а) SO2 + Ba(OH)2

    б) ZnCO3 + H2SO4

    в) FePO4       t

    г) Na2O + H2O →

8. 5,7 г барію розчинили у сульфітній кислоті. Обчислити масу утвореної солі і об’єм водню, що виділився за нормальних умов.

9.Здійснити перетворення:

    Mg → MgO → MgCO3 →MgSO4→ Mg(NO3)2

                  ↓

            Mg(OH)2

10.Внаслідок взаємодії 4 г сплаву  кальцію і міді  з надлишком бромідної кислоти, виділилося 1,6 л водню за нормальних умов. Обчислити масову частку міді у сплаві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота з теми:

«Основні класи неорганічних сполук»

Варіант 4

1.Вибрати із списку речовин оксигеновмісну кислоту:

    а) H2S;                                                         б) Al2O3;

    в) CaCl2;                                                      г) HNO3.

2. Вибрати із списку речовин розчинну основу:

    а) Al(OH)3;                                                  б) Na2CO3;

    в) NaOH;                                                     г) Cu(OH)2.

3.У нейтральному середовищі колір лакмусу:

    а) синій;                                                      б) червоний;

    в) фіолетовий;                                            г) оранжевий.

4.З якою з перелічених речовин  буде взаємодіяти карбон (IV) оксид:                       

    а) SO2 ;                                                         б) Na2O;

    в) HCl  ;                                                       г) HNO3.

5.Установіть відповідність:

    а) ортофосфатна кислота                          1. NaOH;                                      

    б) сульфур (VI) оксид                                2. H3PO4;  

    в) натрій гідроксид                                    3. FeCl3;

    г) ферум (ІІІ) хлорид                                 4. SO3.

6. Установіть відповідність:

    а)  Mg(NO3)2 + K2СO3→                             1. 2K3PO4;                                       

    б) AlCl3 + 3NaOH →                                  2. Al(OH)3 + 3NaCl;

    в) 3K2O + P2O5→                                        3. CaSO3 + 2H2O;

    г) Ca(OH)2 + H2SO3 →                                4. MgСO3 + 2KNO3.

7.Допишіть схеми реакцій і складіть рівняння:

    а) KOH + N2O5

    б) PbSO4 + NaOH→

    в) CaCO3     t

    г) MgO + H2O →

8. 3,67 г натрію розчинили у розведеній сульфатній кислоті. Обчислити масу утвореної солі і об’єм водню, що виділився за нормальних умов.

9.Здійснити перетворення:

    Ca → CaO  → CaCl2→ Ca(NO3)2 → CaCO3

                 ↓

            Ca(OH)2

10.Внаслідок взаємодії 9 г сплаву  цинку і міді  з надлишком розчину хлоридної кислоти, виділилося 2,5 л водню за нормальних умов. Обчислити масову частку міді у сплаві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1. Старовойтова І. Ю.Усі уроки хімії. 8 клас / І. Ю. Старовойтова,               О. В. Люсай. – Х. : Вид. група «Основа», 2008. – 222, [2] с. – (Серія «12-річна школа»).

2. Технології навчання хімії / Упоряд. К. М. Задорожний. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 128 с. – ( Б-ка журн. «Хімія»; Вип. 5 (53))

3. Хімія. 7 -11 клас: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.; Ірпінь: Перун, 2006.

4. Хімія : Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник. – Літера ЛТД, 2010. – 464 с.

5. Хомченко Г. П. Збірник задач з хімії для вступників до вищих навчальних закладів / Г. П. Хомченко, І. Г.Хомченко; Пер. з рос. – К.: Арій, 2008. – 320 с.

6. Хомченко Г. П. Посібник з хімії для вступників до вищих навчальних закладів. 2-ге вид. вмправл. / Пер. з рос. – К.: Арій, 2008. – 480 с.: іл.

7. https://chemists.at.ua

8. https://school.xvatit.com

9.https://osvita.ua

—————

Назад


Контакт

Полулях Т.М. вчитель хімії Новомихайлівського НВК

с. Новомихайлівка
Чернігівський район
Запорізька область
вул.Шкільна,10


0994334089